Verbeek, Bente (2025) Parent influencers'. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
ThesisBenteVerbeekS61083181e-en-2e-beoordelaar.pdf Restricted to Repository staff only Download (932kB) |
Abstract
Sociale media spelen een steeds grotere rol in het leven van ouders en beïnvloeden mogelijk hun opvoedgedrag. Het doel van deze systematische review ‘Parent Influencers’ is om de bestaande literatuur te analyseren over hoe sociale media het opvoedgedrag beïnvloeden, waarbij opvoedge-drag werd opgevat als opvoedstijl, ouder-kindrelatie en ouderlijke betrokkenheid. Conform de PRISMA-richtlijnen werden in drie elektronische databases (PsychINFO, SmartCat en Web of Science) gezocht naar empirische, peer-reviewed studies gepubliceerd tot en met februari 2025. Studies werden geïncludeerd als ze sociale media en opvoedgedrag van ouders onderzochten; studies zonder focus op ouderschap, zonder empirische basis of niet in het Engels/Nederlands, wer-den uitgesloten. Uiteindelijk voldeden veertien studies aan de inclusiecriteria. De kwaliteit van de studies werd beoordeeld met de JBI Critical Appraisal Tools. Bevindingen zijn geanalyseerd via thematische analyse. De resultaten tonen positieve effecten: verhoogde ouderlijke betrokkenheid, toegang tot opvoedin-formatie en verbondenheid via online-gemeenschappen. Tegelijkertijd werden negatieve effecten blootgelegd: sociale vergelijking, opvoedstress, onzekerheid en verminderde ouder-kindinteracties. Een nieuw thema, ouderlijk stressniveau, werd geïdentificeerd als mogelijk mediërende factor. Pas-sief gebruik en blootstelling aan geïdealiseerde content, zoals van ‘momfluencers’, leken risicovol. Ook samenhang met autoritaire en inconsistente opvoedstijlen werd gevonden. Beperkingen betrof-fen methodologische variatie en risico op bias, wat de vergelijkbaarheid van bevindingen beperkte. De bevindingen benadrukken het belang van bewust gebruik van sociale media in opvoeding en onderstrepen de noodzaak van vervolgonderzoek naar platform-specifieke effecten, gen-der/culturele verschillen en mediawijsheid. Concluderend blijkt sociale media een krachtig maar tweezijdig instrument binnen het moderne ouderschap, waarvan de impact sterk afhankelijk is van context en gebruik.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Sluiter-Oerlemans, A.M. and Knot-Dickscheit, J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 08 Jul 2025 07:29 |
Last Modified: | 08 Jul 2025 07:29 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5344 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |