Javascript must be enabled for the correct page display

Paard-Ondersteunde Interventies bij Kinderen en Jongeren met Autisme

Pot, Bianca (2025) Paard-Ondersteunde Interventies bij Kinderen en Jongeren met Autisme. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis-Bianca-Pot.pdf

Download (638kB) | Preview

Abstract

Voor kinderen en jongeren met ASS zijn er tot op heden weinig interventies waarvan de effectiviteit wetenschappelijk is aangetoond. In de afgelopen jaren is er echter een groeiende belangstelling ontstaan voor interventies met dieren. Vooral paard-ondersteunde interventies winnen aan populariteit en worden steeds vaker aangeboden als behandelmethode voor kinderen en jongeren met ASS, onder uiteenlopende benamingen. Het is onduidelijk wat het daadwerkelijke effect van specifieke elementen binnen paard-ondersteunde interventies is. Kinderen en jongeren met ASS ervaren veelvuldig problemen op het gebied van sociale interactie, executief functioneren en emotioneel welbevinden. Gebieden die relateren aan de ervaren kwaliteit van leven. Dit onderzoek omvat een kwalitatieve analyse van 27 wetenschappelijke artikelen met als doel inzicht te verkrijgen in de toegepaste activiteiten, gebruikte methodieken en de gemeten uitkomsten met betrekking tot gedrag en kwaliteit van leven. Uit de resultaten blijkt dat paardrijdactiviteiten een centrale rol spelen. De resultaten laten op gedragsniveau positieve effecten zien: er is een toename in sociale communicatie, aandacht, en zowel adaptief als executief functioneren. Tegelijkertijd wordt een afname gemeld van ASS-kenmerken, hyperactief gedrag en prikkelbaarheid. Met betrekking tot de kwaliteit van leven komen positieve effecten voornamelijk voor met betrekking tot sociale interactie, sociale vaardigheden en emotioneel welbevinden. Paard-ondersteunde interventies lijken daarmee een veelbelovende vorm van behandeling voor kinderen en jongeren met ASS. Toch blijft onduidelijk welke specifieke aspecten van deze interventies verantwoordelijk zijn voor de waargenomen positieve effecten.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Jul 2025 07:32
Last Modified: 08 Jul 2025 07:32
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5346

Actions (login required)

View Item View Item