Javascript must be enabled for the correct page display

Een open nest bouwen begint thuis: hoe ouderlijke steun en cultureel kapitaal leiden tot wereldburgers

Kooij, Koen (2025) Een open nest bouwen begint thuis: hoe ouderlijke steun en cultureel kapitaal leiden tot wereldburgers. Bachelor thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
ScriptieS4318722Kooij-2-1-1.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

In dit onderzoek is onderzocht in hoeverre opvoedstijl van ouders samenhangt met de mate waarin volwassenen zich verbonden voelen met de mensheid als geheel. De centrale vraag luidt of een autoritatieve opvoedstijl, gekenmerkt door warmte, steun en structuur vanuit de ouders, bijdraagt aan een sterkere mondiale identiteit. Daarnaast is getoetst of ervaren cultureel kapitaal in de jeugd, zoals het samen bezoeken van culturele instellingen en aandacht voor leesgedrag, een verklarende rol speelt in deze relatie. Voor dit kwantitatieve onderzoek is gebruik gemaakt van gegevens uit het LISS-panel (n = 829), een representatieve steekproef van huishoudhoofden in Nederland. Respondenten beantwoorden hoe zij de opvoeding door hun ouders en hun culturele ervaringen in de jeugd hebben beleefd. Mondiale identiteit werd gemeten aan de hand van de mate van verbondenheid met de mensheid als geheel. De eerste bevinding is dat respondenten die een autoritatieve opvoedstijl rapporteerden, ook aangeven zich sterker mondiaal verbonden te voelen. Deze relatie blijkt deels verklaard te worden door ervaren cultureel kapitaal. De bevindingen wijzen erop dat opvoeding, via de overdracht van cultureel kapitaal, een rol kan spelen in de ontwikkeling van de mondiale identiteit. Daarmee draagt dit onderzoek bij aan bestaande literatuur over de sociale wortels van mondiale identiteit.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Smaniotto, R.C.
Degree programme: Sociology
Differentiation route: None [Bachelor Sociology]
Date Deposited: 08 Jul 2025 07:33
Last Modified: 08 Jul 2025 07:33
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5347

Actions (login required)

View Item View Item