Javascript must be enabled for the correct page display

Reflecties op diversiteitskwesties in het onderwijs: Van handelsverlegenheid naar transformatief leren en sociale gelijkheid

Zureiqi, Laurens (2025) Reflecties op diversiteitskwesties in het onderwijs: Van handelsverlegenheid naar transformatief leren en sociale gelijkheid. Master thesis, Educational Sciences.

[img] Text
L.S.ZureiqiEindversie-scriptieS3361659.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Uit onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs (2023) is gebleken dat een groot deel van de beginnende leerkrachten zich niet voldoende voorbereid voelt op het omgaan met diversiteit in de klas en het reflecteren hierop. Door te reflecteren daagt de leerkracht het persoonlijke perspectief uit, wat het mogelijk maakt om dit perspectief inclusiever te maken. Dit wordt transformationeel leren genoemd. Er is echter verschil in de diepte van deze reflecties. In het huidige onderzoek wordt onderzocht hoe vijf niveaus van reflectie tot uiting komen in de reflecties van beginnende leerkrachten op het gebied van diversiteit. Op deze manier kan het pabo onderwijs betere ondersteuning bieden bij het reflecteren van leerkrachten op diversiteit. De reflecties in het huidige onderzoek worden verzameld door middel van audiodagboeken, waarin beginnende leerkrachten twaalf keer vijf à tien minuten reflecteren op een diversiteitskwestie vanuit de onderwijspraktijk. Uit de resultaten blijken duidelijke kenmerken van reflectieniveaus binnen de reflecties. Dit kan een eerste stap zijn naar een classificatie van niveaus in reflectie op diversiteit waarbij niet alleen naar cultuur wordt gekeken. Daarnaast komt Transformationeel leren duidelijk terug in de reflecties van een hoger niveau en leiden de lagere reflectieniveaus tot minder constructieve uitkomsten. Ook blijken leerkrachten moeite te hebben met het inleven in andere achtergronden en het differentiëren tussen leerlingen. In vervolgonderzoek zou de invloed van deze uitkomsten op de ontwikkeling van de leerkracht op de langere termijn verder kunnen worden onderzocht.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Renting, N.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Jul 2025 08:54
Last Modified: 08 Jul 2025 08:54
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5351

Actions (login required)

View Item View Item