Javascript must be enabled for the correct page display

“De Constructvaliditeit van de ReBTOSS: een Onderzoek naar de Samenhang met de SDQ bij Basisschoolkinderen”

Storm, Fardau (2025) “De Constructvaliditeit van de ReBTOSS: een Onderzoek naar de Samenhang met de SDQ bij Basisschoolkinderen”. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Bachelorwerkstuk-Fardau-StormConstructvaliditeit-ReBTOSS.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (606kB)

Abstract

De huidige studie richt zich op de constructvaliditeit van de ReBTOSS, een relatief nieuw beoordelingsinstrument. Op basis van bestaande gegevens werden correlaties berekend tussen subschalen van de SDQ en de ReBTOSS om te onderzoeken in hoeverre de constructen van deze instrumenten op elkaar aansluiten. Deze aanpak biedt inzicht in de constructvaliditeit van de ReBTOSS en het potentiële gebruik ervan in klinische en onderzoeksomgevingen. De bevindingen wijzen op een sterke correlatie tussen de totaalscores van de ReBTOSS en de SDQ, wat de constructvaliditeit van de ReBTOSS ondersteunt. Bovendien werden matige tot sterke correlaties waargenomen tussen de ReBTOSS-risicosubschalen en zowel de internaliserende als de externaliserende subschalen van de SDQ. Deze bevindingen versterken de constructvaliditeit van de ReBTOSS. Desalniettemin is verder onderzoek nodig om het voorspellende gebruik van de ReBTOSS in relatie tot behandelresultaten te bepalen. Daarnaast onderstreept de studie het belang van het betrekken van meerdere informanten om de generaliseerbaarheid en betrouwbaarheid van de ReBTOSS-bevindingen te verbeteren. Sleutelwoorden: constructvaliditeit, ReBTOSS, SDQ, correlatie, behandelresultaten

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Kupers, W.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Jul 2025 09:17
Last Modified: 08 Jul 2025 09:17
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5355

Actions (login required)

View Item View Item