Dijk, Julia van (2025) Effect opleidingsniveau en de mate van stereotypering van mannen en vrouwen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
Bachelorwerkstuk.van.Dijk.J.S5329914.pdf Restricted to Repository staff only Download (299kB) |
Abstract
Deze kwantitatieve studie onderzocht hoe de mate van genderstereotypering onder jonge mannen verschilt tussen opleidingsniveaus. Genderstereotypering en genderperceptie werden gemeten met behulp van een online vragenlijst die werd ingevuld door 418 deelnemers. De resultaten toonden aan dat lager opgeleide mannen significant hoger scoorden op genderstereotype attitudes. Zelfperceptie van gender verschilde significant; lager opgeleide mannen beschreven zichzelf als mannelijker in vergelijking met hoger opgeleide mannen. Er werd een significante correlatie gevonden tussen opleidingsniveau en mate van stereotypering, wat aangeeft dat een lager opleidingsniveau geassocieerd is met hogere niveaus van genderstereotypering. De interne consistentie van de schalen was hoog (a=.837 en a=.961). De resultaten suggereren dat opleidingsniveau gerelateerd is aan genderstereotypering en genderzelfperceptie, en ze dragen bij aan het bredere onderzoek naar genderrollen en stereotypen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Baams, L. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 08 Jul 2025 09:23 |
Last Modified: | 08 Jul 2025 09:23 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5357 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |