Javascript must be enabled for the correct page display

Flexibilisering van een beroepsopleiding: modularisering op het Alfa-college

Meedendorp, Alie (2022) Flexibilisering van een beroepsopleiding: modularisering op het Alfa-college. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk Meedendorp.pdf

Download (539kB) | Preview

Abstract

Een Leven Lang Ontwikkelen (LLO) wordt ingezet om duurzaam inzetbare en flexibele werknemers op de arbeidsmarkt te brengen en te houden. Een manier om LLO te implementeren in het beroepsonderwijs is door te modulariseren en flexiblibilseren. Om onderwijsveranderingen zoals modularisering succesvol te implementeren is inzicht in de houding van de docenten tegenover de verandering belangrijk. Deze verkennende case study geeft inzicht in de ervaringen en verwachtingen van docenten die werkzaam zijn bij een beroepsopleiding die volop aan het modulariseren is. De analyse bestaat uit een documentanalyse en interviews. De resultaten laten zien dat de docenten positief tegenover de modularisering staan. Hun motivatie om mee te gaan in de verandering kan verklaard worden door de verwachte voordelen van de verandering, het behoud van hun professionele identiteit, inspirerend leiderdschap, hun betrokkenheid bij het modulariseringrproces, samenwerking en ervaren competentie. Ondanks deze positieve houding bestaan er onduidelijkheden en zorgen onder de docenten, die met name betrekking hebben op het verloop van het modulariseringsproces en de praktische implicaties van modularisering voor hun werkzaamheden als docent. Het is belangrijk om voldoende aandacht aan deze onduidelijkheden en zorgen te besteden. De case study heeft een exemplarische waarde voor andere opleidingen in het proces van modularisering of flexbilisering.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: C.J. van der, C.J. van der and C.J., C.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jun 2022 07:29
Last Modified: 20 Jun 2022 07:29
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/536

Actions (login required)

View Item View Item