Bezouw, Anne van (2025) Programma’s tegen Kindhuwelijken en Tienerzwangerschappen in India en Ethiopië: een vergelijkende analyse. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorwerkstukAnnevanBezouw.pdf Download (589kB) | Preview |
Abstract
Deze scriptie onderzoekt hoe programma’s in India en Ethiopië zijn vormgegeven om schooluitval onder meisjes als gevolg van kindhuwelijken en tienerzwangerschappen tegen te gaan. Ondanks wereldwijde vooruitgang in de toegang van meisjes tot onderwijs, blijven gendergerelateerde barrières – met name die welke specifiek meisjes treffen – de onderwijsparticipatie en bredere levensmogelijkheden beperken. Aan de hand van een kwalitatieve documentanalyse van vier programmadocumenten (twee uit India en twee uit Ethiopië), worden de benaderingen en strategieën van overheids- en niet-gouvernementele actoren in kaart gebracht. De analyse laat zowel overeenkomsten als verschillen tussen de landen zien. Gemeenschappelijke thema’s zijn onder andere gemeenschapsbetrokkenheid, peer-educatie, training in levensvaardigheden, financiële ondersteuning en het creëren van veilige ruimtes voor meisjes. De Indiase programma’s, zoals de Rajasthan State Strategy and Action Plan en UNICEF’s nationale opschalingsmodel, leggen nadruk op meerlagig bestuur en integratie met bestaande overheidsregelingen. Ethiopische programma’s, zoals het End Child Marriage Flagship Programme en de door ODI onderzochte good practices, richten zich meer op gemeenschapsgedreven en multisectorale benaderingen. Belangrijke succesfactoren zijn intersectorale samenwerking, culturele afstemming en normverandering. Tegelijkertijd vormen gebrekkige wetshandhaving, beperkte middelen en hardnekkige gendernormen belangrijke uitdagingen. Deze scriptie biedt concrete inzichten in programmastructuren die essentieel zijn voor het aanpakken van gendergerelateerde onderwijsbarrières, zoals de rol van wetgeving, gemeenschapsdeelname en gerichte ondersteuning van kwetsbare meisjes. Deze inzichten kunnen beleidsontwikkeling en de implementatie van programma’s gericht op betere onderwijskansen voor meisjes in lage-inkomenslanden ondersteunen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Talsma, I. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 08 Jul 2025 14:17 |
Last Modified: | 08 Jul 2025 14:17 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5373 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |