Maaskant, Jaas (2025) AI-gegenereerde Kunst en de Uitdaging van Detectie. Bachelor thesis, Psychology.
![]() |
Text
Final-version-bachelor-thesis-Jaas-Maaskant-S5246458.pdf Restricted to Repository staff only Download (582kB) |
Abstract
In een tijd waarin AI steeds realistischere beelden kan genereren, wordt het voor mensen moeilijker om onderscheid te maken tussen door mensen gemaakte kunst en kunst die met AI is geproduceerd. Dit onderzoek richtte zich op de vraag of mensen getraind kunnen worden om dit onderscheid beter te maken en in hoeverre individuele verschillen hierin een rol spelen. Er werd onderzocht of inductieve training de accuraatheid bij classificatietaken verhoogt, en of Theory of Mind (ToM) en cognitieve reflectie (CRT) dit effect beïnvloeden. In totaal namen 247 deelnemers deel aan een online taak waarbij ze moesten beoordelen of een portret door een mens of door AI was gemaakt. De helft van de deelnemers ontving vooraf inductieve training. De resultaten toonden aan dat inductieve training leidde tot een significant hogere accuraatheid. Daarnaast bleek dat deelnemers met hogere ToM-scores accurater waren in hun beoordelingen, ongeacht of zij training hadden gekregen. Voor CRT werd een interactie gevonden: deelnemers met een hogere CRT-score haalden meer voordeel uit de training dan deelnemers met een lagere score. Dit wijst erop dat een analytische denkstijl en sociale inschattingsvaardigheden op verschillende manieren bijdragen aan het succesvol onderscheiden van AI- en menselijke kunst. Deze bevindingen benadrukken het belang van zowel gerichte training als individuele cognitieve verschillen bij het beoordelen van AI output. Vervolgonderzoek zou kunnen nagaan of het effect van training op langere termijn behouden blijft, en of vergelijkbare patronen ook optreden bij andere vormen van AI, zoals tekst, muziek of video.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Gutzkow, B. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 08 Jul 2025 14:18 |
Last Modified: | 08 Jul 2025 14:18 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5374 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |