Javascript must be enabled for the correct page display

Partnerstrategieën in interactie

Luiken, Britt (2025) Partnerstrategieën in interactie. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
masterthesis-Britt-Luiken-S6158625.pdf

Download (264kB) | Preview

Abstract

Probleemstelling: Kinderen met aangeboren doofblindheid hebben kans op een vertraagde cognitieve ontwikkeling door beperkingen in zowel horen als zien. Deze beperkingen beïnvloeden hun vermogen om te leren en de wereld om hen heen te begrijpen, inclusief de cognitieve functies exploratie, doelgericht gedrag en aandacht. Opvoeders spelen een cruciale rol in het ondersteunen, maar er is weinig bekend over welke partnerstrategieën effectief zijn in het bevorderen van de cognitieve ontwikkeling. Vraagstelling: In hoeverre is er een verband tussen het gebruik van partnerstrategieën door opvoeders en aandacht, exploratiegedrag en doelgericht gedrag bij kinderen met aangeboren doofblindheid tijdens de interactie tussen opvoeder en kind? Methode: Er werd een kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd op basis van transcripten van video-opnames van twee casussen, waarbij de interacties tussen kinderen met aangeboren doofblindheid en hun opvoeders werden geanalyseerd. De data werden gecodeerd met een observatieschema uit het project Denken in Dialoog en de betrouwbaarheid van de codering werd getest door tot een consensus te komen met een tweede beoordelaar. Resultaten: De resultaten lieten zien dat bepaalde partnerstrategieën gevolgd werden door cognitieve functies. In casus C1 werd doelgericht gedrag het vaakst waargenomen na taal stimuleren. In casus C2 kwam aandacht het vaakst voor na taalinput. Exploratie werd in beide casussen het minst vaak gezien als opvolging van partnerstrategieën. Conclusie: In beide casussen werden opvolgingen van partnerstrategieën door cognitieve functies waargenomen. De frequenties van deze opvolgingen varieerden echter per casus. Op basis van de resultaten en de beperkingen van dit onderzoek zijn vijf aanbevelingen voor vervolgonderzoek opgesteld.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Tosolini, K.E. and Damen, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 09 Jul 2025 08:49
Last Modified: 09 Jul 2025 08:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5378

Actions (login required)

View Item View Item