Javascript must be enabled for the correct page display

EEN INTERNATIONAAL MIXED-METHODS ONDERZOEK NAAR BEROEPEN IN DE ONDERSTEUNING VAN PERSONEN MET DOOFBLINDHEID

Khosdelazad, Neda (2025) EEN INTERNATIONAAL MIXED-METHODS ONDERZOEK NAAR BEROEPEN IN DE ONDERSTEUNING VAN PERSONEN MET DOOFBLINDHEID. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis-Neda-Khosdelazad---S5500567.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (519kB)

Abstract

Personen met doofblindheid hebben vaak complexe en uiteenlopende ondersteuningsbehoeften. In de literatuur bestaat er een gebrek aan een overzicht van beroepen die ondersteuning bieden aan personen met doofblindheid. Het doel van dit onderzoek was om in kaart te brengen welke beroepen er wereldwijd betrokken zijn bij de directe ondersteuning van personen met doofblindheid, evenals de bijbehorende taken en kwalificaties. Om dit doel te bereiken is een narratieve literatuurstudie uitgevoerd, gevolgd door een internationale survey onder 86 respondenten uit verschillende landen. In de analyse is bewust gekozen om nadruk te leggen op beroepen met direct contact met personen met doofblindheid. Data zijn thematisch geordend op taken, functies en opleidingsachtergrond. Uit de bevindingen blijkt dat er wereldwijd een grote variatie bestaat in beroepsbenamingen, taken en certificeringseisen. De literatuurstudie bracht 11 beroepen aan het licht, terwijl de survey 22 beroepen met direct contact identificeerde. Taken zoals communicatieondersteuning, ADL-begeleiding en informatievoorzieningen komen het meest voor. De verschillen wijzen op een gebrek aan standaardisatie, wat mogelijk gevolgen kan hebben voor kwaliteit van ondersteuning en kennisdeling wereldwijd. Een beperking van dit onderzoek is de relatief kleine, onrepresentatieve steekproef. Vervolgonderzoek met een geografisch meer diverse steekproef wordt aanbevolen, om een volledig beeld van de praktijk te krijgen. Voor de praktijk wordt aanbevolen om duidelijkheid te schetsen in beroepsbenamingen en internationale kennisdeling te stimuleren. Daarnaast wordt aanbevolen om structurele opleidingen aan te bieden, gericht op de behoeften van personen met doofblindheid, in combinatie met gespecialiseerde training in doofblindheid voor professionals.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Damen, S. and Tosolini, K.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 09 Jul 2025 08:57
Last Modified: 09 Jul 2025 08:57
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5384

Actions (login required)

View Item View Item