Kloosterman, Margriet (2022) Professionele identiteitsontwikkeling: is sociaal kapitaal cruciaal? Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
FinalThese_MargrietKloosterman.pdf Download (488kB) | Preview |
Abstract
Uit eerder onderzoek is gebleken dat sociaal kapitaal en multiple group membership mogelijk verband hebben met professionele identiteitsontwikkeling. Tot nu toe is nog niet duidelijk beschreven hoe dit verband zich voordoet. Het doel van dit onderzoek is om een beeld te creëren van de bijdrage van sociaal kapitaal en multiple group membership op de professionele identiteitsontwikkeling van studenten aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tien studenten hebben meegewerkt in semigestructureerde interviews. De thematische analyse toont dat sociaal kapitaal bijdraagt aan de professionele identiteitsontwikkeling door kennis van de praktische benodigdheden voor de toekomstige professionele omgeving, feedback en reflectie en bewustzijn van de waarden die nodig zijn voor de toekomstige professionele omgeving. Wat betreft multiple group membership, sommige studenten hebben meer connecties in verschillende sociale groepen, die ook een grote variatie hebben van bijdragen aan hun professionele identiteitsontwikkeling. Primaire groepen (intieme relaties) dragen bij met inzichten, steun, feedback en bewustzijn van waarden. De secundaire (formele of instrumentele relaties) groepen ondersteunen met kennis van benodigdheden voor de professionele omgeving, feedback en ontwikkeling van competenties.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | J., J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 20 Jun 2022 07:30 |
Last Modified: | 20 Jun 2022 07:30 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/539 |
Actions (login required)
View Item |