Javascript must be enabled for the correct page display

Cognitive preconditions for learning of secondary special needs education pupils: profiles using cluster analysis

Wal, Marleen van der (2022) Cognitive preconditions for learning of secondary special needs education pupils: profiles using cluster analysis. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk_MarleenvanderWal_S3745309.pdf

Download (409kB) | Preview

Abstract

Het academische leerproces van leerlingen wordt door meerdere factoren beïnvloed. Directe leervoorwaarden (bv. motivatie en taakgerichtheid) zijn voorbeelden van deze factoren. Het effect op leergedrag van individuele directe leervoorwaarden is onderzocht. Profielen van leerlingen van leervoorwaarden zijn niet eerder bestudeerd. Profielen op basis van clusteranalyse laten patronen zien in data die in eerste plaats niet zichtbaar waren, dit geeft meer inzicht in de mogelijkheden van leerlingen. De onderzoeksvraag was dan ook: welke profielen van directe leervoorwaarden kunnen geïdentificeerd worden voor leerlingen van het voortgezet speciaal onderwijs? De data was verzameld over een periode van vijf jaar op zeven cluster-4 scholen voor voortgezet onderwijs in de drie provincies in Noord-Nederland. De steekproef bestond uit 1575 middelbare scholieren op het speciaal onderwijs. Voor de dataverzameling was de Leervoorwaardentest gebruikt. De clusteranalyse gaf modellen met 13 en 14 clusters aan als goed. Voor zowel het 13-cluster als het 14-clustermodel lieten de meeste clusters een patroon zien van ongeveer dezelfde score op alle directe leervoorwaarden. Dit liet zien dat leerlingen met een hoge score op motivatie waarschijnlijk ook een hoge score op de andere leervoorwaarden hebben. Op basis van de BIC is het 14-clustermodel gekozen als meest geschikte model. Een limitatie van het onderzoek was dat de steekproef alleen representatief was voor Noord-Nederland. Toekomstig onderzoek zou een steekproef uit heel Nederland kunnen onderzoeken. Een andere limitatie is dat maar één methode van clusteranalyse was gebruikt. Toekomstig onderzoek kan meerdere methoden gebruiken en vergelijken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Warrens, M.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jun 2022 08:21
Last Modified: 20 Jun 2022 08:21
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/540

Actions (login required)

View Item View Item