Javascript must be enabled for the correct page display

Diversiteitsdagboeken - Hoe persoonlijke achtergrond van beginnende leerkrachten hun professionele identiteit vormt in een diverse klas

Zielman, Nanouk (2025) Diversiteitsdagboeken - Hoe persoonlijke achtergrond van beginnende leerkrachten hun professionele identiteit vormt in een diverse klas. Master thesis, Educational Sciences.

[img] Text
Zielman-S4426444-Scriptie2.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (765kB)

Abstract

Inclusief onderwijs streeft naar een leeromgeving waarin elke leerling zich gewaardeerd voelt als lid van de samenleving. Beginnende leerkrachten ervaren echter vaak moeilijkheden bij het creëren van een inclusief klasklimaat, vooral in diverse contexten. Deze studie onderzoekt hoe beginnende leerkrachten reflecteren op de invloed van hun persoonlijke achtergrond op hun professionele identiteit en lespraktijk in de diverse klas. Het theoretisch kader baseert zich op concepten als persoonlijke en professionele identiteit, culturele competentie en kritische zelfreflectie. Er wordt bijzondere aandacht besteed aan de manier waarop persoonlijke waarden, overtuigingen en ervaringen het perspectief van leerkrachten op diversiteit en inclusie vormgeven. Aan de hand van audiodagboeken reflecteerden negen deelnemers op klassituaties waarin diversiteit een rol speelde. Via thematische analyse werd dieper inzicht verkregen in hun interne processen en professionele ontwikkeling. De studie is gebaseerd op 97 audiodagboeken en toont aan hoe het persoonlijke referentiekader van leerkrachten onbewust van grote invloed kan zijn op hoe zij diversiteit benaderen en professioneel handelen in de klas. De bevindingen onderstrepen het belang van voortdurende reflectie op deze persoonlijke perspectieven en hun impact op professioneel gedrag. Om dit te ondersteunen, zouden lerarenopleidingen en begeleiding van startende leerkrachten gestructureerde ondersteuning moeten bieden. Zo kunnen beginnende leerkrachten uitgroeien tot zelfverzekerde veranderingsmanagers die gelijke onderwijskansen voor alle leerlingen bevorderen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Renting, N.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 10 Jul 2025 07:08
Last Modified: 10 Jul 2025 07:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5401

Actions (login required)

View Item View Item