Schoonhoven, Anna van (2025) Meer dan een ruimte: de rol van psychosociale betrokkenheid in ‘student engagement’ binnen Active Learning Classrooms. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorScriptie-AnnavanSchoonhovenS4553349..docx-2-1-1.pdf Download (553kB) | Preview |
Abstract
Deze studie heeft als doel om de voorspellende waarde van psychosociale betrokkenheid op de algemene studentbetrokkenheid binnen Active Learning Classrooms (ALC’s) te onderzoeken. ALC’s zijn ontworpen om actief en samenwerkend leren te bevorderen, maar eerdere studies suggereren dat het sociale klimaat binnen deze ruimtes een cruciale invloed heeft op leeruitkomsten. De data zijn verzameld onder studenten (N=175) van de Rijksuniversiteit Groningen, die na onderwijs in een ALC een gevalideerde vragenlijst hebben ingevuld. De drie dimensies van psychosociale betrokkenheid – gevoel van erbij horen, sociale interactie en emotionele veiligheid – zijn gemeten aan de hand van vier items uit de gevalideerde vragenlijst van Holec en Marynowski (2020). Deze items betreffen het ervaren gevoel van verbondenheid, samenwerking, participatie en een positieve sfeer. De gegevens zijn geanalyseerd met behulp van correlatie-, factor- en meervoudige regressieanalyses. Uit de resultaten blijkt dat studenten psychosociale betrokkenheid vooral ervaren via een positieve sfeer in het klaslokaal, en dat juist deze dimensie een duidelijke voorspeller is van algemene betrokkenheid. De andere dimensies leveren, wanneer ze gelijktijdig worden geanalyseerd, geen aanvullende verklarende waarde. Het regressiemodel verklaart 15,2% van de variantie in studentbetrokkenheid. Op basis van deze resultaten lijkt een positieve en veilige sfeer binnen ALC’s een noodzakelijke voorwaarde te zijn voor het bevorderen van betrokkenheid. Hoewel studenten verbondenheid, sociale interactie en emotionele veiligheid als één samenhangende ervaring beschouwen, geeft de analyse aan dat vooral de waargenomen sfeer in de klas bepalend is voor hun algehele betrokkenheid. Het creëren van een ondersteunende klassikale sfeer verdient dan ook expliciete aandacht bij de vormgeving en begeleiding van activerend onderwijs. Trefwoorden: psychosociale betrokkenheid, studentbetrokkenheid, Active Learning Classrooms, psychosociaal klimaat, hoger onderwijs.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Blom, B. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 10 Jul 2025 07:10 |
Last Modified: | 10 Jul 2025 07:10 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5404 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |