Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van Inductief Leren en Cognitieve Beslissingsstijl op het Onderscheidingsvermogen Tussen Kunstmatig Gegenereerde Portretten en Traditionele Portretten

Hordijk, Laura (2025) De Invloed van Inductief Leren en Cognitieve Beslissingsstijl op het Onderscheidingsvermogen Tussen Kunstmatig Gegenereerde Portretten en Traditionele Portretten. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
L.HordijkBachelorThesisS5193893.pdf

Download (538kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek richt zich op het onderscheidingsvermogen tussen kunstmatig gegenereerde portretten en traditionele, door mensen gemaakte, portretten. In dit onderzoek is gekeken naar de invloed van inductief leren, met het interleaving-effect (Kornell & Bjork, 2008), en de cognitieve beslissingsstijl op dit onderscheidingsvermogen. In een experiment werden participanten (N = 232) willekeurig toegewezen aan een conditie met een training op basis van het inductieve leerparadigma of een controleconditie zonder deze training. De hypothese was dat interleaved inductief leren, afwisselende blootstelling aan exemplaren van kunstmatig gegenereerde portretten en traditionele portretten, zou leiden tot een hogere nauwkeurigheid in het onderscheidingsvermogen tussen deze twee categorieën. Dit werd bevestigd: inductief leren leidde tot een significant hogere nauwkeurigheid in dat onderscheidingsvermogen. Verder werd er een interactie-effect gevonden tussen de cognitieve beslissingsstijl en het inductief leren. Het interactie-effect was andersom voorspeld: mensen met een analytische cognitieve beslissingsstijl profiteerden meer van het inductief leren dan mensen met een intuïtieve cognitieve beslissingsstijl. Deze resultaten suggereren dat blootstelling en de daardoor opgedane ervaring met de categorieën kunstmatig gegenereerde portretten en traditionele portretten een faciliterend effect kunnen hebben op het maken van onderscheid tussen deze twee categorieën. Dit geldt voornamelijk voor mensen met een analytische cognitieve beslissingsstijl. Een training aan de hand van het inductieve leerparadigma lijkt dus, tot op zekere hoogte, bij te dragen aan het beter kunnen onderscheiden van producten van mensen en producten van kunstmatige intelligentie in een wereld waar deze steeds meer op elkaar gaan lijken. Trefwoorden: inductief leren, cognitieve beslissingsstijl, categorisering, kunstmatige intelligentie, portretten

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Gutzkow, B.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 10 Jul 2025 07:14
Last Modified: 10 Jul 2025 07:14
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5409

Actions (login required)

View Item View Item