Javascript must be enabled for the correct page display

De factorstructuur van relatieschalen bij cluster 4-leerlingen

Groot, Kristel de (2022) De factorstructuur van relatieschalen bij cluster 4-leerlingen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk De factorstructuur van relatieschalen bij cluster 4-leerlingen.pdf

Download (274kB) | Preview

Abstract

De Leervoorwaardentest (LVT) is een test die gebruikt wordt om leervoorwaarden bij leerlingen van 4 tot 18 jaar te meten. Deze test wordt in het onderwijs veel gebruikt, zo ook in speciaal onderwijs en meer specifiek in het cluster 4-onderwijs. Een deel van de LVT gaat over de hoofdschaal ‘Relaties’. Het doel van dit onderzoek was om te onderzoeken of leerkrachten en intern begeleiders de hoofdschaal ‘Relaties’ met bijbehorende subschalen uit de Leervoorwaardentest (LVT) betrouwbaar en valide kunnen meten bij leerlingen uit het cluster 4-onderwijs . Hierbij moeten de subschalen ‘Leerkrachten’ en ‘Medeleerlingen’ goed onderscheiden kunnen worden. In huidig onderzoek is er een dataset gebruikt van 265 Nederlandse leerlingen uit het cluster 4-onderwijs waarbij de LVT is afgenomen door een leerkracht of intern begeleider. Om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden, is gebruikt gemaakt van betrouwbaarheidsanalyses, beschrijvende statistieken en een confirmatieve factoranalyse. Uit de resultaten blijkt dat er zowel een sterke samenhang is tussen de twee subschalen als tussen de hoofdschaal en de subschalen. Verder is de betrouwbaarheid voor alle schalen erg hoog. Het instrument lijkt naar behoren te functioneren. Tot slot laten de drie schalen een goede fit zien met betrekking tot het factormodel. Er kan geconcludeerd worden dat leerkrachten en intern begeleiders in staat zijn om relaties betrouwbaar en valide bij cluster 4-leerlingen te kunnen meten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Warrens, M.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jun 2022 09:58
Last Modified: 20 Jun 2022 09:58
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/541

Actions (login required)

View Item View Item