Nutma, Mirthe (2025) Voorziene Uitdagingen en Professionaliseringsbehoeften van Basisschoolleerkrachten en Docenten in het Voortgezet Onderwijs bij de Inzet van Augmented en Virtual Reality in het STEM-onderwijs. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
![]() |
Text
Bachelorwerkstuk-Mirthe-Nutma.pdf Restricted to Repository staff only until 9 July 2032. Download (313kB) |
Abstract
In dit onderzoek is gekeken naar de voorziene uitdagingen en professionaliseringsbehoeften van leraren bij het gebruik van Extended Reality-technologieën, waaronder Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR), in het STEM-onderwijs. Hoewel AR/VR-technologieën het STEM-onderwijs aantrekkelijker en toegankelijker lijken te maken, staan leraren in het basis- en voortgezet onderwijs voor uitdagingen bij het gebruik ervan en hebben ze behoefte aan gerichte professionalisering. Het onderzoek onderzocht de correlaties tussen de geïdentificeerde uitdagingen en professionele ontwikkelingsbehoeften, gevolgd door een vergelijkende analyse tussen onderwijssectoren. Voor de statistische analyse werd gebruikgemaakt van Spearman's rangcorrelatie om de relaties tussen variabelen te beoordelen, terwijl Mann-Whitney U-tests werden uitgevoerd om significante verschillen in ervaringen tussen leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs te identificeren. De resultaten van de eerste onderzoeksvraag tonen aan dat er een significant positief verband bestaat tussen de uitdagingen waarmee leerkrachten worden geconfronteerd en de behoefte aan professionalisering op het gebied van middelen, zoals beschikbare en financiële middelen, toegang en ondersteuning. Deze bevindingen wijzen erop dat een succesvolle implementatie van AR/VR een gefaseerde aanpak vereist, waarbij eerst de praktische infrastructuur wordt opgezet, gevolgd door gerichte professionalisering. De resultaten van de verschillen tussen leerkrachten in het basisonderwijs en leerkrachten in het voortgezet onderwijs met betrekking tot de uitdagingen laten zien dat er een significant verschil is tussen de twee groepen in de categorie ‘context’. Deze categorie omvat de visie en het beleid van de school, het rooster en het leiderschap. Leerkrachten in het voortgezet onderwijs voorzien meer uitdagingen op dit gebied dan leerkrachten in het basisonderwijs. De resultaten suggereren dat AR/VR-technologieën niet zijn afgestemd op de inhoud of normen van het curriculum.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Mouw, J.M. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 10 Jul 2025 07:20 |
Last Modified: | 10 Jul 2025 07:20 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5413 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |