Javascript must be enabled for the correct page display

Wie kan onderscheiden of het door Kunstmatige Intelligentie of door een Mens gemaakt is?

Egmond, Maria Annelien van (2025) Wie kan onderscheiden of het door Kunstmatige Intelligentie of door een Mens gemaakt is? Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
Final-ThesisMAvanEgmondWhoCanTellItsAIThesisBG.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (404kB)

Abstract

In een tijd waarin kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol aanneemt in creatieve vakgebieden, rijst de vraag in hoeverre mensen het verschil kunnen zien tussen menselijke kunst en door kunstmatige intelligentie gegenereerde kunst. Deze studie onderzocht of inductief leren mensen beter in staat stelt om onderscheid te maken tussen deze twee soorten kunst, en welke rol empathie hierin speelt. Een reeks portretschilderijen werd beoordeeld door deelnemers. Zij kregen willekeurig al dan niet inductieve training, en hun empathieniveau werd gemeten met behulp van de QCAE. Er werd verwacht dat training het onderscheidingsvermogen zou vergroten, en dat bij personen met hoge mate van empathie het effect groter zou zijn in vergelijking met personen met lagere mate van empathie. Hoewel de training in eerste instantie effectief leek in het verbeteren van het onderscheidingsvermogen tussen menselijke kunst en kunst die gemaakt is door kunstmatige intelligentie, bleek dit effect niet stand te houden wanneer empathie werd meegenomen in de analyse. Dit wijst erop dat empathie mogelijk een bepalende factor is in de effectiviteit van de training. De resultaten sluiten aan bij eerder onderzoek dat wijst op de rol van emotionele betrokkenheid bij waarneming van kunst, en benadrukken het belang van individuele verschillen in hoe mensen kunst ervaren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Gutzkow, B.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 10 Jul 2025 07:31
Last Modified: 10 Jul 2025 07:31
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5427

Actions (login required)

View Item View Item