Javascript must be enabled for the correct page display

Cognitieve processen en typen kennis in Overal NaSK: een analyse van de toetsen in leerjaar 1 en 2 volgens de herziene taxonomie van Bloom

Wal, Irene van der (2025) Cognitieve processen en typen kennis in Overal NaSK: een analyse van de toetsen in leerjaar 1 en 2 volgens de herziene taxonomie van Bloom. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
scriptieIrenevdwHK.docx.pdf

Download (5MB) | Preview

Abstract

In dit onderzoek is onderzocht welke cognitieve processen en typen kennis worden getoetst in de methode Overal NaSK voor vmbo-bk en vmbo-k(g)t. De toetsvragen uit leerjaar 1 en 2 zijn geanalyseerd met de herziene taxonomie van Bloom. Daaruit blijkt dat in beide niveaus vooral een beroep wordt gedaan op lagere-orde denkvaardigheden, zoals het toepassen en onthouden van feitenkennis. Hogere-orde processen zoals analyseren en evalueren komen nauwelijks voor. Hoewel de toetsvragen inhoudelijk verschillen tussen beide niveaus, zijn de gebruikte typen kennis en cognitieve processen grotendeels vergelijkbaar. Differentiatie vindt beperkt plaats via plusopdrachten, maar systematische differentiatie binnen toetsen ontbreekt. De resultaten suggereren dat de toetsen nog weinig zijn afgestemd op specifieke leerlingkenmerken, terwijl dit juist van belang is voor motivatie en leerprestaties van vmbo-leerlingen. Vervolgonderzoek naar toetskwaliteit en de inzet van differentiatie wordt aanbevolen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Korpershoek, H.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 10 Jul 2025 10:07
Last Modified: 10 Jul 2025 10:07
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5438

Actions (login required)

View Item View Item