Eisen, Vera (2025) Van Deelname tot Zeggenschap: Hoe Gemeenten Jeugdparticipatie Vormgeven. Master thesis, Sociology.
|
Text
ScriptieEisenS4664655eindproduct.docx-1.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
In Nederland hebben jongeren het recht om mee te praten over beleid dat hen aangaat, zoals vastgelegd in het VN-Kinderrechtenverdrag. Toch blijkt dit in de praktijk vaak onvoldoende gerealiseerd: jongeren worden regelmatig op symbolische wijze betrokken, waarbij hun stem weinig invloed heeft. Dit leidt tot gevoelens van uitsluiting en wantrouwen richting beleidsmakers. Dit onderzoek richt zich op hoe jeugdparticipatie binnen gemeenten in Groningen en Drenthe momenteel wordt vormgegeven en welke factoren bijdragen aan de effectiviteit ervan. De participatieladder van Hart (1992) wordt gebruikt als leidraad voor het theoretisch kader. Allereerst wordt besproken dat gemeenten veel verschillende vormen van jeugdparticipatie gebruiken, maar ze lijken meestal te vallen binnen de treden van “raadplegen” en “adviseren”. Vervolgens wordt ingegaan op factoren die jeugdparticipatie effectief maken, zoals structurele betrokkenheid, duidelijke communicatie, het perspectief van jongeren, terugkoppeling en het creëren van draagvlak. Het derde onderdeel benoemt knelpunten, waaronder beperkte bereikbaarheid, gebrek aan tijd, middelen en expertise, en een gebrekkige beleidsmatige verankering. Tot slot komt het perspectief van jongeren aan bod: zij hechten veel waarde aan terugkoppeling voor hun motivatie, geven aan veel te leren van jeugdparticipatie, maar ervaren tegelijkertijd dat hun daadwerkelijke invloed vaak beperkt is. Het onderzoek is uitgevoerd via kwalitatieve semigestructureerde interviews met zeven beleidsmedewerkers uit vijf gemeenten en vier jongeren die actief betrokken zijn bij participatievormen. Via thematische codering zijn vijf thema’s geïdentificeerd: vormen van jeugdparticipatie, effectiviteit, knelpunten, algemene bevindingen en verbeteringen. Uit de interviews blijkt dat gemeenten jeugdparticipatie op uiteenlopende manieren invullen. Er worden verschillende methoden gebruikt, zoals jongerenraden, digitale platforms, gesprekken of projecten als de ‘Club van 16’. Deze worden vaak afhankelijk van het onderwerp naast elkaar ingezet. De thema’s waarop participatie wordt toegepast zijn meestal onderwerpen die jongeren direct raken. Hoewel de variatie in methoden groot is, ontbreekt het vaak aan vaste structuren of beleidsmatige verankering. Wat betreft effectiviteit worden factoren als terugkoppeling, aansluiting bij de leefwereld van jongeren, samenwerking met organisaties en een laagdrempelige aanpak genoemd als bevorderend. Jongeren geven aan dat zij zich serieuzer genomen voelen wanneer duidelijk is wat er met hun input gebeurt. Tegelijkertijd ervaren zowel jongeren als beleidsmakers knelpunten, zoals het bereiken van een brede groep jongeren, beperkte capaciteit en het ontbreken van structurele borging. De jongeren die zijn geïnterviewd, zijn overwegend positief over hun deelname, maar noemen ook dat het vaak onduidelijk is hoe hun bijdrage doorwerkt in beleid. Beleidsmedewerkers erkennen deze uitdaging en benoemen dat jeugdparticipatie deels afhangt van persoonlijke inzet. Verbeteringen die worden voorgesteld zijn onder andere betere communicatie, meer vaste structuren en de kloof dichten tussen gemeenten en jongeren. Het onderzoek concludeert dat jeugdparticipatie in de onderzochte gemeenten overwegend op de middelste treden van de participatieladder plaatsvindt, zoals raadplegen en adviseren. Structurele inbedding ontbreekt vaak en de kloof tussen jongeren en de gemeente lijkt groot te zijn. Voor meer betekenisvolle participatie zijn duurzame samenwerking, duidelijke terugkoppeling en betere aansluiting bij jongeren nodig. Tot slot is aanvullend onderzoek in meerdere Nederlandse gemeenten nodig om patronen beter te herkennen en onderbouwen. Daarnaast kan het waardevol zijn om de kloof tussen burgers en gemeenten nader te onderzoeken, met het oog op het verkleinen hiervan.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Huitsing, G.E. and Wal, M. van der |
Degree programme: | Sociology |
Differentiation route: | Politiek, Maatschappij & Beleid [Master Sociology] |
Date Deposited: | 10 Jul 2025 10:08 |
Last Modified: | 10 Jul 2025 10:08 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5439 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |