Javascript must be enabled for the correct page display

Train-de-trainerconstructies voor de Druk&Dwars-training in de kinderopvang

Muntinga, Linde (2025) Train-de-trainerconstructies voor de Druk&Dwars-training in de kinderopvang. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
S4091663MuntingaMasterthesisXIII.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

In deze studie wordt de invloed van het type trainer op de effectiviteit van de Druk&Dwarstraining onderzocht. Deze training is bedoeld om pedagogisch medewerkers te ondersteunen in het omgaan met druk gedrag bij kinderen. In een quasi-experimenteel design werden drie groepen vergeleken: een controlegroep, deelnemers getraind door pedagogisch medewerkers (train-de-trainer), en deelnemers getraind door professionele trainers. MANOVA’s, ANOVA’s en post-hoc toetsen leidden tot de volgende resultaten: de training beïnvloedde de visie op ADHD bij beide groepen, met een sterker effect bij professionele trainers. Alleen in de groep met professionele trainers nam ook de zelfeffectiviteit toe; perceptie van druk gedrag bleef onveranderd. Mogelijke verklaringen voor het verschil in effectiviteit tussen trainers zijn inhoudelijke deskundigheid, didactisch vermogen en ervaren autoriteit. Beperkingen zoals de verschillen tussen groepen en de geschiktheid van meetinstrumenten beïnvloeden de generaliseerbaarheid van de resultaten.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Batstra, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 10 Jul 2025 15:32
Last Modified: 10 Jul 2025 15:32
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5452

Actions (login required)

View Item View Item