Javascript must be enabled for the correct page display

De impact van kindhuwelijken en tienerzwangerschappen op schooluitval van meisjes in India en Nigeria: een beleidsanalyse

Sandker, Emma (2025) De impact van kindhuwelijken en tienerzwangerschappen op schooluitval van meisjes in India en Nigeria: een beleidsanalyse. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
BachelorwerkstukEmmaSandker.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (534kB)

Abstract

Kindhuwelijken en tienerzwangerschappen blijven hardnekkige uitdagingen in veel lage- en middeninkomenslanden, waaronder India en Nigeria. Deze problemen hebben negatieve gevolgen voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van meisjes, dragen bij aan schooluitval en beperken hun sociaal-economische kansen. Ondanks de implementatie van verschillende beleidsmaatregelen in beide landen, blijven de prevalentiecijfers hoog. Deze studie heeft als doel te onderzoeken hoe beleid in India en Nigeria is ontworpen en geïmplementeerd om kindhuwelijken en tienerzwangerschappen aan te pakken. Er werd een kwalitatieve documentanalyse uitgevoerd op vier beleidsdocumenten (twee uit India en twee uit Nigeria), met focus op sleutelthema’s: sociale en gedragsverandering (SBC), wetgeving, empowerment, onderwijs, bescherming, monitoring en samenwerking. De bevindingen tonen aan dat beide landen een multisectorale aanpak hanteren, maar verschillende accenten leggen. India legt meer nadruk op 'edutainment', juridische ondersteuning bij annulering van huwelijken en gedecentraliseerde taskforces. Nigeria benadrukt ouderlijke empowerment, handhaving van de wetgeving en coördinatie tussen overheid en deelstaatniveau. Beide landen erkennen het belang van betrokkenheid van de gemeenschap, culturele sensitiviteit en de noodzaak van geïntegreerde interventies. Dit onderzoek draagt bij aan een beter begrip van beleidsontwikkeling met betrekking tot kindhuwelijken en tienerzwangerschappen. Daarnaast biedt het praktische en wetenschappelijke aanbevelingen voor toekomstig beleid en onderzoek. Beleidsaanbevelingen omvatten het versterken van de implementatie, het verbeteren van monitoringssystemen, het vergroten van het publieke bewustzijn en het betrekken van gezinnen bij preventieve inspanningen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Talsma, I.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 10 Jul 2025 16:00
Last Modified: 10 Jul 2025 16:00
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5461

Actions (login required)

View Item View Item