Javascript must be enabled for the correct page display

Leiderschapspraktijken en de interpersoonlijke capaciteit binnen Professionele Leergemeenschappen

Pol, Nonna Berber (2022) Leiderschapspraktijken en de interpersoonlijke capaciteit binnen Professionele Leergemeenschappen. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterscriptie - Nonna Pol.pdf

Download (466kB) | Preview

Abstract

Schoolleiders spelen een cruciale rol in het ontwikkelen van effectieve professionele leergemeenschappen (PLG’s). De interpersoonlijke capaciteit vormt ook wel de kern van PLG’s: de bekwaamheid van leerkrachten om collectief te leren. Binnen de PLG-literatuur is weinig zicht op welke leiderschapspraktijken bijdragen aan de ontwikkeling van de interpersoonlijke PLG-kenmerken. Dit onderzoek richt zich op de leiderschapspraktijken die basisschoolleiders inzetten om de interpersoonlijke PLG-capaciteit te stimuleren en is volledig onderzocht vanuit het perspectief van de schoolleider. Door middel van vragenlijsten (N = 13) is achterhaald in hoeverre de interpersoonlijke capaciteit op de basisscholen is ontwikkeld. Het blijkt dat er ‘weinig’ tot ‘af en toe’ sprake is van gedeprivatiseerde praktijken en ‘af en toe’ tot ‘regelmatig’ sprake van reflectieve dialoog. Op de basisscholen voelen meer dan 50% tot meer dan 70% van de leerkrachten zich gezamenlijk verantwoordelijk. Daarnaast zijn semigestructureerde interviews afgenomen (N = 9). Door een thematische analyse zijn leiderschapspraktijken achterhaald die schoolleiders inzetten om de interpersoonlijke PLG- capaciteit te stimuleren. Schoolleiders zetten voornamelijk faciliterende en organiserende leiderschapspraktijken in bij het stimuleren van reflectieve dialoog en gedeprivatiseerde praktijken. Een gezamenlijke verantwoordelijkheid wordt voornamelijk gestimuleerd door gedistribueerd leiderschap. Tot slot zijn op basis van de vragenlijstresultaten scholen geselecteerd die hoog en laag ontwikkeld zijn op de interpersoonlijke PLG-kenmerken. Er lijkt een samenhang te zijn tussen leiderschapspraktijken en de ontwikkeling van reflectieve dialoog en gedeprivatiseerde praktijken. Hoogontwikkelde scholen zetten meer organiserende en faciliterende leiderschapspraktijken in dan laag ontwikkeld scholen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Veldman, M.A.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jun 2022 09:57
Last Modified: 20 Jun 2022 09:57
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/547

Actions (login required)

View Item View Item