Postma, Nienke (2025) Samen groeien. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
MasterthesisNienke-PostmaS48137589.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Deze masterthesis is uitgevoerd in opdracht van de WIJ Academie en richt zich op de ondersteuning van jeugdgeneralisten binnen WIJ Groningen. Sinds de invoering van de Jeugdwet in 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de organisatie van jeugdhulp, wat heeft geleid tot grotere verantwoordelijkheden voor SKJ-geregistreerde jeugdprofessionals in integrale wijkteams. Binnen WIJ Groningen vervullen jeugdgeneralisten een sleutelrol in de samenwerking met kinderen, jongeren en gezinnen, onder toenemende werkdruk en complexe omstandigheden. Om deze functie goed te kunnen blijven vervullen, is inzicht nodig in wat zij zelf belangrijk vinden aan hun professionalisering. De centrale vraag in dit onderzoek luidt: Op welke manieren kan de WIJ Academie bijdragen aan de professionalisering van haar jeugdgeneralisten? Door middel van semigestructureerde interviews en Q-sort methode zijn de ervaringen en behoeften van negen jeugdgeneralisten in kaart gebracht. Zij benoemen hun werk als veelzijdig en betekenisvol, maar ook als intensief en complex. Competenties zoals analyseren, signaleren, samenwerken en transparant zijn worden als belangrijk beschouwd. Tegelijkertijd geven jeugdgeneralisten aan dat zij in hun professionalisering worden belemmerd door factoren als een hoge werkdruk, een hoge caseload, toegenomen klachtgevoeligheid, beleidsmatige veranderingen en beperkte ruimte om in rust trainingen te kunnen volgen. Het onderzoek laat zien dat ondersteuning vanuit de organisatie niet alleen zit in het aanbieden van trainingen, maar ook in het creëren van ruimte om deze training te volgen en toe te passen in de praktijk. Door scholing beter af te stemmen op praktijkervaringen en ruimte te bieden voor samenwerking en verdieping, kan de WIJ academie bijdragen aan de professionalisering. Dit komt ten goede aan zowel de jeugdgeneralist als de kwaliteit van de jeugdhulpverlening.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Huyghen, A.M.N. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 17 Jul 2025 09:40 |
Last Modified: | 17 Jul 2025 09:40 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5485 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |