Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van intiem partner gedrag op de ontwikkeling van adaptieve vs. maladaptieve emotionele en gedragsmatige coping mechanismen in kinderen

Schipper, Steven (2025) De invloed van intiem partner gedrag op de ontwikkeling van adaptieve vs. maladaptieve emotionele en gedragsmatige coping mechanismen in kinderen. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bachelorthesis-Steven-Schipper-S4508521.pdf

Download (333kB) | Preview

Abstract

Dit bachelorwerkstuk onderzoekt de invloed van partnergeweld, of intimate partner violence (IPV), op de ontwikkeling van adaptieve en maladaptieve coping mechanismen bij schoolgaande kinderen (4-12 jaar). IPV creëert een angstige en onvoorspelbare thuisomgeving, wat de emotionele, psychologische en gedragsmatige gezondheid van kinderen negatief beïnvloedt. Dit werkstuk integreert het Cognitieve Contextuele Kader (Fosco & Grych, 2007), dat stelt dat kinderen actief de waargenomen conflicten interpreteren en hun eigen coping vaardigheden daarbij inschatten. Dit bachelorwerkstuk, een systematische review en inhoudsanalyse, identificeert verschillende coping mechanismen, waaronder gedragsmatige reacties zoals terugtrekking, alertheid en directe interventie, maar ook emotionele reacties zoals verdriet, woede en positieve cognitieve herstructurering. De coping mechanismen worden gecategoriseerd aan de hand van de CCSC-R1 en vervolgens onderverdeelt in adaptief en maladaptief. Adaptieve mechanismen passen zich aan op het geweld. Deze omvatten probleemoplossing en het zoeken naar sociale steun, terwijl maladaptieve strategieën, zoals vermijding, dissociatie en emotionele loskoppeling van de misbruiker, op lange termijn schadelijk kunnen zijn. De ouder-kindrelatie blijkt een belangrijke mediator; een veilige en ondersteunende band met de niet-mishandelende ouder functioneert als een beschermende factor. Dit bachelorwerkstuk benadrukt het belang van inzicht in deze mechanismen voor het ontwikkelen van geïnformeerde interventies die veerkracht bevorderen en het welzijn van kinderen verbeteren. Beperkingen omvatten mogelijk publicatiebias, taal- /culturele beperkingen en de beschrijvende aard van dit werkstuk waarmee geen directe verbanden mee kunnen worden getrokken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Lopez Lopez, M.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 14 Jul 2025 07:21
Last Modified: 14 Jul 2025 07:21
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5498

Actions (login required)

View Item View Item