Ruiter, Myrthe de (2025) Differentiatie in wiskunde toetsen: een vergelijking van vmbo-leerwegen via Bloom's taxonomie. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
bachelorwerkstukMyrthedeRuiter.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
Het doel van deze studie is om te bepalen welke typen kennis en cognitieve processen worden getoetst in wiskunde toetsen uit de Noordhoff-methode Getal & Ruimte voor het eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs. Daarnaast is geanalyseerd hoe differentiatie wordt toegepast binnen en tussen de toetsen in de edities voor het vmbo-bk en vmbo-k(g)t. Het onderzoek betreft een multiple case study en maakt gebruik van een documentanalyse. Toetsopgaven zijn gecodeerd aan de hand van de herziene taxonomie van Bloom, waarbij zowel het type kennis als de vereiste cognitieve processen zijn vastgesteld. De chi-kwadraattoets is gebruikt om vast te stellen of de gevonden verschillen significant zijn. De resultaten laten zien dat procedurele kennis het vaakst wordt getoetst, terwijl metacognitieve kennis niet voorkomt. Van de leerlingen worden voornamelijk lagere orde cognitieve processen gevraagd. Er zijn geen statistisch significante verschillen gevonden binnen of tussen de verschillende lesmethodes.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Korpershoek, H. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 14 Jul 2025 07:23 |
Last Modified: | 14 Jul 2025 07:23 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5500 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |