Javascript must be enabled for the correct page display

Wie ben ik?

Raangs, Xin Jie (2025) Wie ben ik? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Wie-ben-ik-Een-onderzoek-naar-identiteitsvorming-in-prentenboeken-voor-geadopteerde-kinderen.pdf

Download (841kB) | Preview

Abstract

Interlandelijke adoptie brengt uitdagingen met zich mee in de identiteitsvorming van kinderen, zoals het omgaan met verlies, culturele verschillen en het gevoel van ‘anders-zijn’. Prentenboeken kunnen geadopteerde kinderen ondersteunen in dit proces, door herkenbare verhalen en beelden aan te bieden waarin zij zich (h)erkend voelen. Dit onderzoek richtte zich op de vraag: Hoe wordt identiteitsvorming gerepresenteerd in prentenboeken voor geadopteerde kinderen? Er is gekozen voor een kwalitatieve thematische inhoudsanalyse gecombineerd met een multimodale analyse van acht Nederlandstalige prentenboeken. Zowel tekstuele als visuele elementen werden geanalyseerd aan de hand van een codeerschema gebaseerd op vijf identiteitsthema’s: familie-identiteit, emotionele identiteit, persoonlijke identiteit, culturele identiteit en sociale identiteit. Daarbij werd onderzocht of tekst en illustratie elkaar ondersteunen, aanvullen of contrasteren. De resultaten tonen aan dat prentenboeken identiteitsvorming op een gelaagde manier representeren. Familie-identiteit en emotionele verwerking waren de meest voorkomende thema’s. Vooral het proces van ‘thuishoren’ in een nieuw gezin werd visueel versterkt via warme kleuren, nabijheid in beeld en plaatsing van personages. Culturele en sociale identiteiten kregen minder aandacht in de prentenboeken. De illustraties bleken een belangrijke rol te spelen bij het overbrengen van emoties en het versterken van tekstuele boodschappen. De conclusie is dat prentenboeken een waardevolle rol kunnen spelen in het ondersteunen van geadopteerde kinderen bij hun identiteitsvorming. Deze boeken kunnen nog effectiever bijdragen aan erkenning, zelfvertrouwen en verbondenheid bij geadopteerde kinderen door een inclusievere en meer cultureel diverse beeldvorming in de prentenboeken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brummelaar, M.D.C. ten
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 14 Jul 2025 07:30
Last Modified: 14 Jul 2025 07:30
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5505

Actions (login required)

View Item View Item