Javascript must be enabled for the correct page display

Fouten bij het bekijken van meetfouten?

Boersma, Ruben (2022) Fouten bij het bekijken van meetfouten? Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Fouten bij het bekijken van meetfouten - Scriptie - Ruben Boersma - juni 2022.pdf

Download (675kB) | Preview

Abstract

Visuele representaties van Cito-scores worden gebruikt om de academische prestaties van leerlingen op Nederlandse basisscholen te meten. Meetfouten zijn inherent aan elke test. Onderzoek van Van der Kleij en Eggen (2013) suggereert dat meetfouten vaak verkeerd worden geïnterpreteerd door docenten in het Nederlandse primair onderwijs. Deze verkeerde interpretaties kunnen leiden tot een onjuiste toewijzing aan instructiegroepen. Resnick et al. (2018) suggereren dat studenten, net als leraren in opleiding, effectieve strategieën gebruiken om data te analyseren. Het doel van deze scriptie was om de verschillen van interpretatie van de foutenmarges op Cito-toetsen tussen leerkrachten en studenten in kaart te brengen. Met behulp van een heranalyse van het oorspronkelijke onderzoek van Ettema (2021) werd een correlatief design opgesteld. Er is onderzoek gedaan naar de relatie tussen de accuratesse van de interpretatie van de visuele representaties van Cito-scores en de functie van de respondent. Er deden 33 basisschoolleerkrachten en 39 pabo-studenten mee, van wie de functie, het geslacht, de leeftijd en de provincie waarin ze werkten, werden vastgelegd. Alle deelnemers kregen tien visuele representaties van meetfouten van Cito-scores te zien en werden gevraagd om de kans op het academische niveau van de betreffende leerling in te schatten. De independent-samples t-test concludeerde dat er geen significant verschil was in het interpretatievermogen van leraren in het basisonderwijs en leraren in opleiding. Hoewel niet significant bewezen, suggereerden de gegevens dat pabo-studenten de visuele representaties van Cito-scores beter konden beoordelen. Toekomstig onderzoek met een grotere steekproef zou deze suggestie mogelijk ondersteunen. Door pabo-studenten te begeleiden bij het beter interpreteren van deze visuele representaties van Cito-scores, zouden zij mogelijk beter in staat zijn om het academische niveau van leerlingen op basis van Cito-scores in te schatten. Samenvattend, hoewel er geen significant verschil kon worden gevonden in het interpretatievermogen van meetfouten in visuele representaties van Cito-scores door pabo-studenten en basisschoolleerkrachten, suggereerden de bevindingen dat leraren in opleiding nauwkeuriger schattingen maken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Frans, N.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 20 Jun 2022 14:14
Last Modified: 20 Jun 2022 14:14
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/551

Actions (login required)

View Item View Item