Roth, Matthias (2025) The Effects Of Shared Leadership, Self-Efficacy On Performance. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
The-Effects-Of-Shared-Leadership-Self-Efficacy-On-Performance-Matthias-Roth-Roxana-Bucur.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Gedeeld leiderschap, gekenmerkt door verdeelde besluitvorming onder teamleden, is opgekomen als een alternatief voor traditionele leiderschapsmodellen en bevordert werktevredenheid, creativiteit en prestaties. Hoewel de impact van gedeeld leiderschap op teamdynamiek goed gedocumenteerd is, blijft de rol ervan in leider-werknemer-dyadische relaties en de mediërende invloed van zelfeffectiviteit onderbelicht. Deze studie onderzoekt hoe gedeeld leiderschap de prestaties van werknemers in dyadische contexten beïnvloedt, met zelfeffectiviteit, gedefinieerd als het geloof van een individu in hun capaciteiten om taken uit te voeren, als mediator. We hypothesen dat gedeeld leiderschap prestaties en zelfeffectiviteit verbetert, en dat zelfeffectiviteit de relatie tussen gedeeld leiderschap en prestaties medieert. Met een kwantitatief, cross-sectioneel ontwerp werden gegevens verzameld van 131 leider-werknemer-dyades in Nederlandse organisaties via gevalideerde vragenlijsten die gedeeld leiderschap, zelfeffectiviteit en prestaties meten. Lineaire regressieanalyse toonde aan dat gedeeld leiderschap prestaties (b=.33, p<.001) en zelfeffectiviteit (b=.37, p<.001) positief voorspelt, terwijl zelfeffectiviteit prestaties positief voorspelt. Mediatieanalyse bevestigde dat zelfeffectiviteit de relatie tussen gedeeld leiderschap en prestaties gedeeltelijk medieert, waarbij het effect van gedeeld leiderschap op prestaties afneemt wanneer zelfeffectiviteit wordt meegenomen (b=.27, p=.001). Deze bevindingen sluiten aan bij eerder onderzoek, breiden de toepasbaarheid van gedeeld leiderschap uit naar dyadische settings en benadrukken de cruciale rol van zelfeffectiviteit in het verbeteren van prestaties door verhoogd vertrouwen. De studie onderstreept het potentieel van gedeeld leiderschap in moderne werkomgevingen, vooral in externe settings, en suggereert praktische implicaties voor het bevorderen van collaboratief leiderschap om werknemersresultaten te verbeteren. Toekomstig onderzoek moet longitudinale ontwerpen en diverse culturele contexten verkennen om de generaliseerbaarheid te vergroten.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Bucur, R.E. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 16 Jul 2025 08:08 |
Last Modified: | 16 Jul 2025 08:08 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5523 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |