Hopma Zijlema, Elzelien (2025) The Effect of Pullout Classes on Gifted Students in Primary Education: A Systematic Literature Review. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
Elzelien-Hopma-Zijlema-Bachelor-project.pdf Download (566kB) | Preview |
Abstract
Steeds meer landen maken de beweging naar inclusief onderwijs. Er zijn twijfels of dit goed is voor hoogbegaafde kinderen, omdat in de klas de focus vaak ligt op kinderen met andere ondersteuningsbehoeften. Onderwijs aan hoogbegaafde kinderen wordt daarom juist steeds meer apart gegeven, met name in de vorm van plusklassen. Er is echter onvoldoende onderzoek naar het effect hiervan. Dit leidde tot de vraag: wat is het effect van plusklassen als onderdeel van regulier onderwijs op de academische resultaten van hoogbegaafde kinderen in het primair onderwijs? Om deze vraag te beantwoorden is een systematische literatuurreview uitgevoerd, gebaseerd op de PRISMA-richtlijnen. Dit heeft zeven onderzoeken naar deeltijd hoogbegaafdheidsonderwijs opgeleverd, variërend in opbouw en uitvoer. De onderzoeken laten positieve effecten zien, zowel op academische als affectieve tests. Mogelijke factoren die aan de positieve effecten bijdragen zijn een breed curriculum, individuele aandacht, motivatie en ondersteuning van de familie. Verder lijken goede programmadoelen met theoretische onderbouwing te zorgen voor betere programma-effecten. Ondanks dat het hier gaat om een kwalitatieve analyse, lijkt dit onderzoek in lijn met de eerdere meta-analyse van Vaughn (1991). Deeltijdklassen lijken dan ook een passende vorm van onderwijs voor hoogbegaafde kinderen. Vooruitkijkend is er behoefte aan evaluatie en onderzoek van de in de praktijk gebruikte programma’s, en de implementatie van al onderzochte programma’s in de praktijk. Keywords: Gifted Students, Gifted education, Pullout programs, Academic Achievement
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Tan, R. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 16 Jul 2025 09:19 |
Last Modified: | 16 Jul 2025 09:19 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5540 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |