Rave, Nina (2025) De voorspellende waarde van het fonemisch bewustzijn en de benoemsnelheid voor technische woordleesvaardigheid: Wat is er veranderd in twee decennia? Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
NRBachelorwerkstukAOLB2025.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Het is bewezen dat de leesvaardigheid van Nederlandse 10-jarige kinderen de afgelopen decennia is afgenomen. Rapid Autonomized Naming (RAN) en Phonemic Awareness (PA) worden beschouwd als cognitieve voorspellers van woordleesvaardigheid. Het doel van deze studie was om te onderzoeken of de woordleesvaardigheid van Nederlandse kinderen in groep 6 de afgelopen twee decennia is afgenomen en of het vaardigheidsniveau van PA en RAN mogelijk in de loop der tijd is veranderd. Er werd gebruikgemaakt van een cross-sectioneel, kwantitatief onderzoek, met (n=154) Nederlandse kinderen in groep 6 uit 2005 en 2025. De tests CB&WL en FAT-R gaven inzicht in hun RAN-, PA- en woordleesvaardigheid. Ten eerste heeft een t-toets voor onafhankelijke steekproeven aangetoond dat de woordleesvaardigheid van de kinderen uit 2025 inderdaad significant lager was dan de woordleesvaardigheid van Nederlandse kinderen uit 2005. Ten tweede toonde een multipele regressieanalyse aan dat, in tegenstelling tot de verwachtingen, RAN een betere cognitieve voorspeller was voor de leesvaardigheid van de kinderen uit 2025. Dit was echter statistisch niet significant. Tegen de verwachtingen in werden PA en RAN beschouwd als even goede cognitieve voorspellers voor de woordleesvaardigheid van kinderen uit 2005. Vervolgonderzoek, met grotere steekproeven uit 2025, is nodig om na te gaan of de vaardigheidsniveaus van PA en RAN mogelijk in de loop der tijd zijn veranderd. Dit zou inzicht kunnen bieden in de oorzaak van de dalende trend in leesvaardigheid van Nederlandse 10-jarige kinderen en hun behoefte om hun woordleesvaardigheid te verbeteren.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Groot, B.J.A. de |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 16 Jul 2025 10:42 |
Last Modified: | 16 Jul 2025 10:42 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5547 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |