Jong, Janette de (2025) Ik ben nog maar zo klein. Een onderzoek naar de voorzieningen voor kinderen die gedwongen zijn gemigreerd en verblijven in Nederlandse noodopvanglocaties en de dagelijkse praktijk ervaren door professionals. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis-Orthopedagogiek-Janette-de-Jong-S5508827-2025.pdf Download (351kB) | Preview |
Abstract
In Nederland verblijven jonge kinderen die gedwongen zijn gemigreerd in noodopvanglocaties. Onderzoek toont aan dat een veilige en gezonde leefomgeving essentieel is voor hun ontwikkeling. Tegelijkertijd laten recente bevindingen zien dat de leefomstandigheden in deze noodopvang onder de maat zijn en dat het recht van het kind onvoldoende wordt gewaarborgd. Deze thesis richt zich op de vraag: “Welke verschillende voorzieningen zijn er voor kinderen van 0 tot 5 jaar die verblijven in één van de noodopvanglocaties in Nederland, en hoe kunnen de kwaliteit en toegankelijkheid van deze voorzieningen worden verbeterd op basis van ervaringen en perspectieven van professionals die hierbij betrokken zijn?” Om deze vraag te beantwoorden is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd, bestaande uit een documentanalyse van vijf relevante documenten en semigestructureerde interviews met drie professionals uit de jeugdgezondheidszorg die betrokken zijn bij de noodopvang. De resultaten laten zien dat er voorzieningen bestaan, die onder te verdelen zijn in vijf thema’s: medische basiszorg, jeugdgezondheidszorg, ontwikkelingsgerichte activiteiten, onderwijs en psychosociale ondersteuning. De geanalyseerde documenten benadrukken het belang van een kindvriendelijke inrichting en toegang tot zorg. Professionals geven aan dat de kwaliteit en beschikbaarheid van voorzieningen per locatie verschillen. Medische zorg wordt als toereikend ervaren, terwijl ontwikkelingsgerichte activiteiten en psychosociale ondersteuning vaker als beperkt worden omschreven. Ook fysieke leefomstandigheden en praktische barrières, zoals taal, beïnvloeden de toegankelijkheid. Concluderend zijn er voorzieningen beschikbaar, maar variaties in lokale invulling, praktische belemmeringen en structurele beperkingen hebben invloed op kwaliteit en toegankelijkheid ervan. Verbeteringen zijn mogelijk door samenwerking, heldere afspraken en het wegnemen van praktische barrières.
| Item Type: | Thesis (Master) |
|---|---|
| Supervisor name: | Brummelaar, M.D.C. ten |
| Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
| Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
| Date Deposited: | 16 Jul 2025 11:03 |
| Last Modified: | 16 Jul 2025 11:03 |
| URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5554 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |
