Javascript must be enabled for the correct page display

Buitenschoolse Opvang en Activiteiten in Relatie tot Executieve Functies bij Kinderen en de Rol van Ouderlijk Opleidingsniveau

Haes, Kris De (2025) Buitenschoolse Opvang en Activiteiten in Relatie tot Executieve Functies bij Kinderen en de Rol van Ouderlijk Opleidingsniveau. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
MastertheseK.V.De.HaesS4675932.pdf

Download (691kB) | Preview

Abstract

Deze cross-sectionele studie onderzocht de samenhang tussen buitenschoolse opvang en activiteiten en executieve functies, met nadruk op inhibitie. Daarnaast werd onderzocht of ouderlijk opleidingsniveau een modererende rol speelt in deze relatie. De steekproef bestond uit 37 vijfjarige kinderen (54.1% jongens en 45.9% meisjes) uit het DoDO-onderzoek (Doen en Denken in Ontwikkeling). Het aantal buitenschoolse activiteiten en opvangmomenten per week werd via een vragenlijst in kaart gebracht. Inhibitie werd gemeten met de Advanced Dimensional Change Card Sort (ADCCS) en de Rapid Automatized Naming (RAN) taken, waarbij het percentage correcte antwoorden is geanalyseerd. Opleidingsniveau van ouders, in kaart gebracht met een vragenlijst, werd gecategoriseerd in vier niveaus, variërend van beroepsonderwijs tot masteropleidingen. Via regressieanalyse, met dummycodering voor opleidingsniveau, is onderzocht of er een relatie bestaat tussen buitenschoolse activiteiten en opvang en inhibitie en of deze wordt gemodereerd door opleidingsniveau. Er zijn geen significante verbanden gevonden. Mogelijke verklaringen hiervoor zijn de beperkte steekproef en het gebruik van meetinstrumenten die niet specifiek gericht zijn op inhibitie als afzonderlijke component. Vervolgonderzoek wordt aanbevolen met een grotere, heterogenere steekproef en met aandacht voor de inhoud, structuur en kwaliteit van buitenschoolse opvang en activiteiten om de invloed op executieve functies beter te begrijpen. Trefwoorden: Buitenschoolse opvang, buitenschoolse activiteiten, executieve functies, inhibitie, ouderlijk opleidingsniveau

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Cox, R.F.A. and Den, M.B. ten
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 16 Jul 2025 11:36
Last Modified: 16 Jul 2025 11:36
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5564

Actions (login required)

View Item View Item