Pilon, Kyra (2025) Meer dan woorden; Een analyse van partnerstrategieën en cognitieve functies bij kinderen en jongeren met aangeboren doofblindheid. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
DEFMasterthese-KyraPilon4039106.pdf Download (316kB) | Preview |
Abstract
Probleemstelling: Kinderen en jongeren met aangeboren doofblindheid (ADB) hebben ernstige beperkingen in communicatie, oriëntatie en informatieverwerking. Hierdoor zijn zij sterk afhankelijk van opvoeders voor hun cognitieve ontwikkeling. Het promotieonderzoek Denken in Dialoog (DiD) is het eerste onderzoek dat zich richt op het bevorderen van cognitieve functies zoals aandacht, exploratie en doelgericht gedrag bij deze doelgroep via tien gestructureerde partnerstrategieën van opvoeders. Tot op heden was er weinig onderzoek naar de effectiviteit van partnerstrategieën voor het stimuleren van de cognitieve ontwikkeling. Vraagstelling: In hoeverre zorgen de tien partnerstrategieën van Denken in Dialoog voor opvolgingen van de aandacht, exploratie en doelgericht gedrag, bij kinderen en jongeren met aangeboren doofblindheid? Methode: Huidig onderzoek maakt gebruik van een observationeel multiple-case design met negen kind/jongere-opvoeder duo’s. Er zijn gecodeerde data geanalyseerd vanuit DiD en door middel van sequentiële analyses is er gekeken welke cognitieve functies volgden op de partnerstrategieën. Resultaten: Er bleek dat voornamelijk de partnerstrategieën ‘taalinput’, ‘wachten’, ‘uitlokken’ en ‘taal stimuleren’ veel werden ingezet. ‘Gefocuste aandacht’ volgde frequent op deze partnerstrategieën, net als ‘doelgericht gedrag’. ‘Exploratie’ werd daarentegen minder vaak waargenomen. Conclusie: Binnen de casussen volgden cognitieve functies op de partnerstrategieën. De mate waarin dit gebeurde, varieerde sterk per opvoeder-kind duo. Er kunnen echter geen uitspraken over causaliteit worden gedaan.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Damen, S. and Tosolini, K.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 16 Jul 2025 11:50 |
Last Modified: | 16 Jul 2025 11:50 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5567 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |