Speek, Jasmine (2025) Invloed van gemengde groepen op de ontwikkeling van de leerprestaties van leerlingen in geïntegreerde onderwijsvoorzieningen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Master-Thesis-J.H.Speek-S4113322.pdf Download (426kB) | Preview |
Abstract
Wereldwijd vindt er een beweging naar inclusief onderwijs plaats, waarbij leerlingen met en zonder extra ondersteuningsbehoeften samen onderwijs krijgen. Deze ontwikkeling vindt ook in Nederland plaats. In het kader van de beleidsregel “Experimenten samenwerking regulier-speciaal onderwijs”, dat opgesteld is door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, wordt een samenwerking ingezet van verschillende scholen waarin er wordt toegewerkt naar geïntegreerde onderwijsvoorzieningen. In die geïntegreerde onderwijsvoorzieningen kan een brede en gevarieerde groep leerlingen samen ondersteuning en onderwijs ontvangen in zogenoemde “gemengde groepen”. In dit onderzoek wordt onderzocht hoe de leerprestaties van leerlingen in die gemengde groepen ontwikkelen en of deze ontwikkeling verschilt van leerprestaties van leerlingen die niet in een gemengde groep zitten. Om dit te onderzoeken zijn de midden- en eindtoets van CITO in één jaar van leerlingen met elkaar vergeleken. Om echt het effect van de gemengde groep op de leerprestaties te onderzoeken, zijn de leerlingen gematcht op basis van de achtergrondkenmerken geslacht, leeftijd en tlv. Er zijn uiteindelijk 48 leerlingen verdeeld over 24 matchingsparen onderzocht. De resultaten laten zien dat de leerlingen in de gemengde groepen zich positief hebben ontwikkeld. Tussen de ontwikkeling van de leerlingen in de gemengde groepen en de leerlingen in de niet-gemengde groepen is geen significant verschil gevonden. Er wordt aangeraden om voor een vervolgonderzoek een grotere steekproef te nemen waarvan er een compleet databestand beschikbaar is, en om die voor een langere periode te onderzoeken.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Boer, A.A. de |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 16 Jul 2025 13:48 |
Last Modified: | 16 Jul 2025 13:48 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5571 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |