Javascript must be enabled for the correct page display

Elke dag een kopje koffie; maar verbetert cafeïne ook daadwerkelijk het werkgeheugen?

Zandwijk, Senne van (2025) Elke dag een kopje koffie; maar verbetert cafeïne ook daadwerkelijk het werkgeheugen? Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
eindversie-scriptieSenne-van-Zandwijk-1.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (884kB)

Abstract

Cafeïne is wereldwijd een van de meest gebruikte psychoactieve stoffen en staat bekend om effecten zoals verhoogde alertheid, verminderde reactietijd en verminderde vermoeidheid. Deze effecten kunnen het werkgeheugen, dat een belangrijke rol speelt bij het opslaan en manipuleren van informatie, zowel indirect als mogelijk direct beïnvloeden. Omdat cafeïne veel wordt gebruikt en van belang is bij cognitieve functies in het dagelijks functioneren, is het relevant om dit effect nader te onderzoeken. In de huidige studie werd onderzocht of het effect van cafeïne op werkgeheugenprestaties afhankelijk is van de moeilijkheidsgraad-taak. Hiervoor werd een N-back taak met vier niveaus (N-1 t/m N-4) gebruikt. Er werd gebruikgemaakt van een within subject design, waarbij de deelnemers (n = 14) de taak tweemaal uitvoerden met een tussenperiode van zeven dagen. Tijdens de ene sessie kregen ze cafeïne (250 mg), tijdens de andere een placebo. Door de stimulerende werking van cafeïne werd verwacht dat het effect van cafeïne zou toenemen bij hogere taakmoeilijkheid. De bevindingen suggereren dat cafeïne geen direct effect heeft op het werkgeheugen. Mogelijke verklaringen zijn het uitblijven van cognitieve vermoeidheid en leereffecten. Hoewel de resultaten voorzichtig geïnterpreteerd moeten worden, wijzen deze bevindingen erop dat cafeïne geen positief effect heeft op het werkgeheugen, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Lorist, M.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 16 Jul 2025 13:54
Last Modified: 16 Jul 2025 13:54
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5573

Actions (login required)

View Item View Item