Groenwold, Tanja (2025) De rol van ouders en docenten bij SEL-programma’s: een systematische review. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Master-Thesis-Tanja-Groenwold-herziene-versie-4-juli-2025.pdf Download (579kB) | Preview |
Abstract
Deze master thesis richt zich op het in kaart brengen van bevorderende factoren met betrekking tot de rol van ouders en docenten bij SEL-programma’s. Voor het versterken van de mentale vaardigheden van jongeren worden SEL-programma’s breed ingezet binnen de onderwijssetting. Tot op heden ontbreekt er een overzicht van alle beschikbare literatuur over de rol van ouders en docenten bij SEL-programma’s. Hiervoor is een systematisch literatuuronderzoek uitgevoerd om een overzicht te creëren van de beschikbare studies. Door middel van een gestructureerd selectieproces zijn er 23 artikelen geïncludeerd in deze studie. Er is een thematische analyse uitgevoerd waarbij gemeenschappelijke thema’s zijn geïdentificeerd. Actieve ouderbetrokkenheid blijkt een centrale en overkoepelende factor te zijn voor de effectiviteit van SEL-programma’s. Een gelaagd model van bevorderende factoren, bestaande uit een fundamentele basis van de wijze van waarop communicatie wordt vormgegeven, gevolgd door inhoudelijke communicatie, blijkt essentieel voor het realiseren van actieve ouderbetrokkenheid. Bij de rol van docenten blijken houdingsaspecten essentieel in zowel de relatie met leerlingen als ten aanzien van het SEL-programma. Professionaliseringsmogelijkheden die gericht zijn op zowel inhoudelijke kennis en vaardigheden rondom SEL-programma’s als op de ontwikkeling van de eigen sociaalemotionele competenties van docenten zijn van belang. Aanbevolen wordt om communicatiemogelijkheden met ouders uit te breiden via innovatieve middelen en een benadering vanuit het gelaagd model met bevorderende factoren te hanteren. Voor docenten zijn structurele professionaliseringsmogelijkheden belangrijk, gericht op SEL-kennis en eigen sociaal-emotionele competenties. Vervolgonderzoek wordt tevens aanbevolen met betrekking tot de rol van ouders bij SEL-programma’s, bij voorkeur uitgevoerd door meerdere onderzoekers.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Huyghen, A.M.N. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 16 Jul 2025 13:59 |
Last Modified: | 16 Jul 2025 13:59 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5577 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |