Hoogenberg, Dewi (2025) De Invloed van Blootstelling aan Aardbevingsproblematiek op het Psychosociaal Welzijn van Kinderen (7-16 jaar) in Groningen: Rol van Veerkracht. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
MasterthesisDewi-Hoogenbergs4901452.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
Inleiding: In het Gronings gaswinningsgebied worden kinderen al jarenlang blootgesteld aan aardbevingsproblematiek. Kinderen in het Gronings aardbevingsgebied komen op verschillende manieren in aanraking met aardbevingsproblematiek. De blootstelling aan aardbevingsproblematiek in het Gronings gaswinningsgebied is gerelateerd aan het psychosociaal welzijn van kinderen. Het doel van dit onderzoek was meer inzicht te krijgen in de invloed van blootstelling aan aardbevingsproblematiek op het psychosociaal welzijn van kinderen in het Gronings gaswinningsgebied en de invloed van veerkracht op deze relatie. Methode: Het onderzoek had een kwantitatief design. De onderzoeksgroep omvatte 27 kinderen. Blootstelling werd in kaart gebracht door de schadeomvang en de afhandeling van de schade te meten bij de ouders. Om psychosociaal welzijn te meten werd de Strengths and Difficulties Questionaire (SDQ) gebruikt en om de veerkracht in kaart te brengen werd de Self-Efficacy Questinaire for Children (SEQ-C) gebruikt. Resultaten: De regressieanalyse en bivariate analyse lieten geen significante samenhang zien tussen blootstelling en psychosociaal welzijn. Visueel werd er een variërend patroon gezien in de samenhang tussen blootstelling en psychosociaal welzijn voor kinderen met een hoge en een lage veerkracht, echter waren deze relaties beide niet significant. Meisjes scoorden significant hoger op psychosociaal welzijn. Discussie: De resultaten van de huidige studie komen niet overeen met de resultaten van voorgaand onderzoek. Dit kan komen door de kleine steekproef, het gebruik van algemene meetinstrumenten of de unieke context van het Gronings Gaswinningsgebied. Hoewel de studie vernieuwend en maatschappelijk relevant was, is er vervolgonderzoek in deze context nodig met een grotere steekproef en aangepaste meetinstrumenten.
| Item Type: | Thesis (Master) |
|---|---|
| Supervisor name: | Zijlstra, A.E. and Nomden, V. |
| Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
| Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
| Date Deposited: | 16 Jul 2025 14:00 |
| Last Modified: | 16 Jul 2025 14:00 |
| URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5578 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |
