Javascript must be enabled for the correct page display

Kenmerken van docenten en training van differentiatie en de invloed hiervan op de attitude tegenover inclusief onderwijs

Zaoudi, Sofie (2022) Kenmerken van docenten en training van differentiatie en de invloed hiervan op de attitude tegenover inclusief onderwijs. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukS4126238.pdf

Download (434kB) | Preview

Abstract

Er is veel onderzoek gedaan naar de attitude van docenten ten opzichte van inclusief onderwijs. Echter, zijn er veel onderzoeken met een andere uitkomst. Sommige onderzoeken hebben bijvoorbeeld aangetoond dat er geen verband was tussen geslacht en de attitude van docenten. Aan de andere kant toonden sommige onderzoeken aan dat er wel een verband was tussen geslacht en de attitude van docenten. Deze kwantitatieve studie onderzoekt kenmerken van docenten en hun invloed op de attitude van docenten ten opzichte van inclusief onderwijs. In dit onderzoek is gekeken naar geslacht, werkervaring en opleiding van differentiatie. Met behulp van een online vragenlijst zijn gegevens verzameld van 180 docenten die actief zijn in het voortgezet onderwijs in Nederland. Uit de belangrijkste bevindingen bleek dat er een verband was tussen gender en de attitude van docenten ten opzichte van inclusief onderwijs. Vrouwelijke docenten stonden positiever tegenover inclusief onderwijs dan mannelijke docenten. Uit de resultaten bleek dat er een klein verschil was tussen docenten met minder werkervaring als docent en docenten met meer werkervaring als docent. Docenten met minder werkervaring als docent stonden positiever tegenover inclusief onderwijs dan docenten met meer werkervaring als docent. Dit kleine verschil was echter niet significant. Uit de resultaten bleek ook dat er een klein verschil was tussen docenten zonder opleiding en docenten die een opleiding differentiatie hadden gevolgd. Docenten zonder opleiding stonden positiever tegenover inclusief onderwijs dan docenten die een opleiding differentiatie hadden gevolgd. Dit kleine verschil was echter niet significant. Het doel van het onderzoek was om te verduidelijken welke kenmerken de attitude van docenten ten opzichte van inclusief onderwijs beïnvloeden. Dit onderzoek heeft bijgedragen aan de literatuur over de attitude van docenten. Een vervolgonderzoek zou andere kenmerken kunnen onderzoeken die van invloed kunnen zijn op de attitude van docenten ten opzichte van inclusief onderwijs.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: W.E., W.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 21 Jun 2022 07:04
Last Modified: 21 Jun 2022 07:04
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/558

Actions (login required)

View Item View Item