Javascript must be enabled for the correct page display

Does Media Trust Moderate the Relation Between Attitudes and Action Tendencies Towards Refugees When Reading About Transgressions?

Hoogcarspel, Sophie (2025) Does Media Trust Moderate the Relation Between Attitudes and Action Tendencies Towards Refugees When Reading About Transgressions? Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Does-Media-Trust-Moderate-the-Relation-Between-Attitudes-and-Action-Tendencies-Towards-Refugees-When-Reading-About-Transgressions-SW-Hoogcarspel.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Deze studie onderzocht of er een relatie is tussen mediavertrouwen, attitudes ten opzichte van vluchtelingen en actietendensen richting vluchtelingen wanneer mensen worden blootgesteld aan nieuwsartikelen over vluchteling-gerelateerde misdrijven. Het doel was om te onderzoeken hoe individuele verschillen in mediavertrouwen en de framing van vluchtelingen het gedrag ten opzichte van vluchtelingen beïnvloeden. Een steekproef bestaande uit Europese deelnemers (n = 417) werd willekeurig toegewezen twee testcondities waarin een fictief nieuwsartikel over een vechtpartij tussen vluchtelingen en lokale burgers. Hierin werden de vluchtelingen geframed als slachtoffers of daders van een misdrijf. Voor en na het lezen van het artikel vulden de deelnemers vragenlijsten in om verschillende variabelen te meten. We onderzochten of mediavertrouwen een modererende rol speelde in de relatie tussen houding ten opzichte van vluchtelingen, framing, en zowel pro- als anti-actietendensen. De resultaten toonden aan dat attitudes over vluchtelingen een sterke voorspellers waren van actietendensen. In het bijzonder bleken personen met weinig vertrouwen in de media en negatieve houdingen tegenover vluchtelingen eerder geneigd tot anti-vluchtelingenacties. Dit suggereert dat er een relatie is tussen het niveau van mediavertrouwen en de invloed van attitudes op gedrag ten opzichte van vluchtelingen. De framingconditie had geen significant effect op de uitkomsten en vertoonde ook geen interactie met mediavertrouwen. Dit wijst erop dat mediavertrouwen meer invloed heeft dan framing bij het vormen van publieke reacties op media-aandacht rondom vluchtelingen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Gordijn, E.H.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 17 Jul 2025 09:08
Last Modified: 17 Jul 2025 09:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5599

Actions (login required)

View Item View Item