Javascript must be enabled for the correct page display

De Effectiviteit van Voorschoolse Leespraktijken op de Overgang naar de Basisschool: Een Systematische Review

Torenbeek, Manon (2025) De Effectiviteit van Voorschoolse Leespraktijken op de Overgang naar de Basisschool: Een Systematische Review. Master thesis, Psychology.

[img] Text
Masterthese-Manon-Torenbeek-.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (696kB)

Abstract

De vroege leesontwikkeling van kinderen hangt samen met een succesvolle overgang naar de basisschool. Echter, veel gezinnen hebben geen toegang tot specifieke voorschoolse programma’s of ouders zijn onvoldoende op de hoogte van de meest effectieve voorschoolse leespraktijken. Om het bestaande onderzoek naar de effectiviteit van voorschoolse leespraktijken op de overgang naar de basisschool systematisch te analyseren, heb ik deze literatuur systematisch samengevat. Ik onderzocht de relatie tussen voorschoolse leespraktijken en taal- en geletterdheidsvaardigheden, welke samenhangen met een soepele overgang naar de basisschool. Ik identificeerde 281 studies waarvan veertien werden geïncludeerd voor analyse. De voorschoolse leespraktijken werden onderverdeeld in basaal voorlezen, interactief voorlezen, en dialogisch voorlezen. De associaties tussen basaal voorlezen en leesvaardigheden liepen tussen studies uiteen van afwezig tot een sterk verband (ρ = .00 tot ρ = .31). Interactief en dialogisch voorlezen vertoonden consistente en positieve associaties met taal- en geletterdheidsvaardigheid (kleine tot grote effecten). Voorschoolse leespraktijken hingen consistent samen met de overgang naar de basisschool. Mijn onderzoek is beperkt door het kleine aantal longitudinale studies en kleine steekproefgroottes. Er is behoefte aan onderzoek naar longitudinale effecten van leesvaardigheden met grotere en meer robuuste steekproeven. Op deze manier kan de effectiviteit van voorschoolse leespraktijken op de overgang naar de basisschool beter beoordeeld worden.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Jeronimus, B.F.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 17 Jul 2025 09:09
Last Modified: 17 Jul 2025 09:09
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5600

Actions (login required)

View Item View Item