Javascript must be enabled for the correct page display

De perceptie van jongvolwassenen op contagion van suïcidaal- en zelfbeschadigend gedrag via sociale media

Hofstee, Cynthia (2025) De perceptie van jongvolwassenen op contagion van suïcidaal- en zelfbeschadigend gedrag via sociale media. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
De-perceptie-van-jongvolwassenen-op-sucidaal-en-zelfbeschadigend-gedrag-DD-Cynthia-Hofstee-s1256630.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (771kB)

Abstract

De perceptie van jongvolwassenen op contagion van suïcidaal- en zelfbeschadigend gedrag via sociale media. Jongeren zijn volop in ontwikkeling en daardoor vatbaarder voor het overnemen van gedrag uit hun omgeving, waaronder suïcidaal gedrag. Er is echter nog weinig bekend over de perceptie van jongeren op blootstelling aan suïcidaal gedrag en de invloed hiervan via sociale media op jongeren. In dit onderzoek staat de volgende vraag centraal; ‘’Hoe ervaren jongvolwassenen in de leeftijd van 16 tot en met 28 jaar de mogelijke invloed van blootstelling aan suïcidaal en zelfbeschadigd gedrag door; sociale media (Facebook, Instagram en Tiktok) op hun eigen suïcidaal- en zelfbeschadigend gedrag?’’. De data werd verzameld via een vragenlijst met open en gesloten vragen onder 237 respondenten. Uit de analyse blijkt dat content over suïcidaal gedrag verschillende reacties oproept, afhankelijk van het type bericht en de persoonlijke ervaringen van de jongere. Gevoelens zoals angst en verdriet worden vaak genoemd. Sommigen zoeken actief afleiding, terwijl anderen passief verder scrollen. Een groot deel van de respondenten geeft aan dat dergelijke content hun eigen suïcidale gedachten versterkt. Deze versterking kan variëren van een intensere beleving tot overgaan tot suïcidaal gedrag. De resultaten komen deels overeen met eerder onderzoek. Daarom wordt aanbevolen soortgelijk vervolgonderzoek te doen. Implicaties voor de pedagogische praktijk betreffen het monitoren van sociale mediagebruik van jongeren en waar mogelijk steun en hulp te bieden door onder andere betrokken te zijn bij het gebruik van sociale media.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Bergen, D.D. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 17 Jul 2025 09:15
Last Modified: 17 Jul 2025 09:15
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5608

Actions (login required)

View Item View Item