Javascript must be enabled for the correct page display

Hoe ouders communiceren over alledaagse pijn met hun kinderen: een voorleesstudie naar gezichtsuitdrukkingen van kinderen in ouder-kind interacties

Postema, Esmay (2025) Hoe ouders communiceren over alledaagse pijn met hun kinderen: een voorleesstudie naar gezichtsuitdrukkingen van kinderen in ouder-kind interacties. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
inleveren-online-Masterthese---Postema-Esmay---S6110223-tweede-kans-7.0.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Achtergrond: Ervaringen met alledaagse pijn vormen de basis voor het pijngeheugen van kinderen, dat bepalend is voor hoe zij later met pijn omgaan (Noël et al., 2019). Kinderen hebben alleen nog niet de woorden om pijn goed te uiten, wat het belangrijk maakt om hun beleving over pijn te onderzoeken, bijvoorbeeld tijdens het voorlezen (Bai et al., 2016). Deze studie onderzocht hoe jongens en meisjes emoties als blijdschap, boosheid, verbazing, verdriet, angst en afkeer uiten via gezichtsuitdrukkingen tijdens het voorlezen over pijn. Daarbij is het effect van het type prentenboekverhaal onderzocht: een medicaliserende verhaallijn versus een normaliserende verhaallijn. Methode: 58 jongens en meisjes van 3 tot 7 jaar oud, lazen samen met hun ouder een prentenboek, dat werd opgenomen. De gezichtsuitdrukkingen werden gecodeerd met een verkorte versie van het Facial Action Coding System (FACS) (Clark et al., 2020). Resultaten: Blijdschap kwam het meest voor, gevolgd door verbazing en boosheid. Angst, afkeer en verdriet zelden, ongeacht het type verhaal. Er werden geslachtsverschillen gevonden: jongens waren significant vaker verbaasd dan meisjes en toonden vaker boosheid in de normaliserende verhaallijn, meisjes vaker bij de medicaliserende verhaallijn. Conclusie: Kinderen tonen in het huidige onderzoek grotendeels soortgelijke gezichtsuitdrukkingen bij pijnverhalen met een medicaliserende- of normaliserende verhaallijn. Aangezien interactie met de ouder sterk samenhangt met de emotionele reacties van kinderen, is vervolgonderzoek nodig waarin de ouder wordt betrokken en aandacht is voor genderrollen in de communicatie. Ook kan vervolgonderzoek zich richten op medische verhalen met niet-alledaagse pijn. Trefwoorden: alledaagse pijn, kindertijd, ouderkind-interactie, gezichtsuitdrukking, prentenboeken, FACS

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Dijk, M. van and Helmerhorst, K.O.W.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 17 Jul 2025 09:21
Last Modified: 17 Jul 2025 09:21
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5611

Actions (login required)

View Item View Item