Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van Mentor Immediacy op Academic Self-Efficacy onder Studenten: De Mediërende Rol van Intellectual Risk-Taking

Foeken, Wieske van (2025) De Invloed van Mentor Immediacy op Academic Self-Efficacy onder Studenten: De Mediërende Rol van Intellectual Risk-Taking. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bachelor-Thesis-Wieske-van-Foeken-S4372778.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Academic self-efficacy stelt studenten in staat vertrouwen te hebben in hun eigen capaciteiten, waardoor ze beter toegerust zijn om uitdagende taken aan te gaan en academische doelstellingen te behalen. Studentmentoren spelen in dit proces een essentiële rol doordat zij de mogelijkheid hebben om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren. Dit maakt het relevant om te onderzoeken welke rol mentor-immediacy speelt bij de ontwikkeling van academic self-efficacy van studenten. De immediacy van een mentor bevordert een veilige leeromgeving, waardoor studenten sneller academische risico’s durven te nemen. Dit gedrag, intellectual risk-taking, stelt hen in staat waardevolle feedback te krijgen en zelfvertrouwen op te bouwen. Om deze reden is intellectual risk-taking als mediator opgenomen in het model. Het longitudinale onderzoek is uitgevoerd onder 57 eerstejaarsstudenten psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. De dataverzameling vond plaats via een zelfrapportagevragenlijst, waarin studenten op drie meetmomenten bevraagd werden over de ervaren immediacy van hun studentmentor, hun gevoel van academic self-efficacy en de mate waarin zij academische risico’s nemen. Uit de resultaten blijkt dat academic self-efficacy toeneemt gedurende het eerste academische jaar (χ²(2) = 20.58, p < .001). Daarnaast toont de mediatieanalyse aan dat intellectual risk-taking inderdaad als mediator fungeert (b = 0.24, 95% BHI [0.06, 0.45]). Tevens blijkt dat de directe relatie tussen immediacy en academic self-efficacy negatief is (b = -0.31, 95% BHI [-0.61, -0.01], p = 0.04), wat in tegenspraak is met de huidige literatuur. Het onderzoek biedt de kans om de bevindingen te integreren in trainingen voor studentmentoren, om zodoende de kwaliteit van studeren te bevorderen. Trefwoorden: academic self-efficacy, immediacy, intellectual risk-taking, student mentor

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Donofrio, S.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 17 Jul 2025 09:35
Last Modified: 17 Jul 2025 09:35
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5614

Actions (login required)

View Item View Item