Heuvel, Romy (2022) De behoefte aan mentorhulp onder eerstejaarsstudenten: een kwalitatief pilotonderzoek. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorwerkstuk_definitieve versie_RomyHeuvel.pdf Download (465kB) | Preview |
Abstract
Eerstejaarsstudenten kunnen moeilijkheden ondervinden bij de overgang van de middelbare school naar de universiteit. Sommige studenten kunnen niet aan de academische eisen voldoen en verlaten de universiteit daarom vroegtijdig. Begeleiding, zoals mentorschap, zou een positieve invloed kunnen hebben op het behoud van studenten. Binnen mentorschap is het vervullen van de behoeften van de student de belangrijkste focus. Er is echter weinig onderzoek gedaan naar welke soorten mentorhulp eerstejaarsstudenten nodig hebben en er is een sterke focus op de vraag of mentorschap gunstig is voor de schoolprestaties. Deze kwalitatieve pilotstudie onderzoekt daarom de soorten mentorhulp die eerstejaarsstudenten nodig hebben en de redenen waarom. Met behulp van een nieuw ontworpen vragenlijst werden gegevens verzameld bij negen eerstejaars studenten binnen de opleiding Pedagogische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Een kwalitatieve inhoudsanalyse van de data liet zien dat er relatief de minste behoefte blijkt te zijn aan psychologische en emotionele ondersteuning, omdat de studenten dit soort problemen nog niet ervaren en ze deze steun liever zoeken steun zoeken bij anderen. Studenten lijken behoefte te hebben aan ondersteuning bij academische vakkennis en vaardigheden wanneer ze deze vaardigheden nog niet bezitten. Het gebruik van dit type mentorhulp lijkt af te hangen van de vormgeving van de mentorhulp. Ondersteuning bij het stellen van doelen en het kiezen van een carrièrepad lijkt minder relevant te zijn voor eerstejaarsstudenten omdat ze in een fase zitten waarin ze nog geen nog geen richting hoeven te kiezen. Deze pilotstudie geeft interessante inzichten in de behoefte van de student aan mentorondersteuning, en de vragenlijst zou een aanvulling kunnen zijn op de gestandaardiseerde evaluatie-enquête uitgevoerd door de Rijksuniversiteit Groningen. Vanwege de kleine steekproef kunnen de resultaten echter niet gegeneraliseerd worden. Vervolgonderzoek zou de vragenlijst verder kunnen ontwikkelen en op grotere schaal implementeren.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | C.J.M., C.J.M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 21 Jun 2022 07:50 |
Last Modified: | 21 Jun 2022 07:50 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/562 |
Actions (login required)
View Item |