Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van het aantal jaren werkervaring en de attitude ten aanzien van inclusief onderwijs op de intenties van docenten om te differentiëren: een cross-sectioneel kwantitatief onderzoek

Oosterhof, Hiske (2022) De invloed van het aantal jaren werkervaring en de attitude ten aanzien van inclusief onderwijs op de intenties van docenten om te differentiëren: een cross-sectioneel kwantitatief onderzoek. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Eindversie Bachelorwerkstuk Hiske Oosterhof S4095677.pdf

Download (536kB) | Preview

Abstract

Sinds de invoering van passend onderwijs in Nederland wordt er steeds meer naar inclusief onderwijs gestreefd en wordt van docenten steeds meer verwacht om te differentiëren. Door het toepassen van differentiatie kan voor iedere leerling, met en zonder extra ondersteuningsbehoeften, een passende plek worden geboden binnen het onderwijs. Het doel van dit cross-sectionele kwantitatieve onderzoek was om in kaart te brengen in hoeverre het aantal jaren werkervaring van de docent en de attitude van de docent ten aanzien van inclusief onderwijs invloed hebben op de intenties van de docent om te differentiëren. Daarbij is onderzocht of de attitude van de docent ten aanzien van inclusief onderwijs als mediator dient op het verband tussen het aantal jaren werkervaring van de docent en de intenties van de docent om te differentiëren. Data van 180 participanten die werkzaam zijn binnen het voortgezet onderwijs in Nederland zijn verzameld. De data zijn verzameld middels een online vragenlijst. Beschrijvende statistieken zijn onderzocht en verder zijn twee correlatieanalyses en een mediatieanalyse uitgevoerd. Resultaten toonden, tegen verwachtingen in, geen significant verband aan tussen het aantal jaren werkervaring van de docent en de intenties van de docent om te differentiëren. Hierbij was geen sprake van een mediatie-effect. Er is wel een significant verband gevonden tussen de attitude van de docent ten aanzien van inclusief onderwijs en de intenties van de docent om te differentiëren. In de discussie wordt ingegaan op mogelijke verklaringen, sterkten, beperkingen, aanbevelingen voor vervolgonderzoek en implicaties voor het huidige beleid en praktijk. Sleutelwoorden: aantal jaren werkervaring, attitude ten aanzien van inclusief onderwijs, intenties om te differentiëren

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Kupers, W.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 21 Jun 2022 07:09
Last Modified: 21 Jun 2022 07:09
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/563

Actions (login required)

View Item View Item