Javascript must be enabled for the correct page display

De Rol van Sociale Steun in het Herstel na Suïcidaliteit: Een Kwalitatieve Studie onder Jongeren met en zonder KOPP/KOV-achtergrond

Mulder, Nadia (2025) De Rol van Sociale Steun in het Herstel na Suïcidaliteit: Een Kwalitatieve Studie onder Jongeren met en zonder KOPP/KOV-achtergrond. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
BachelorscriptieNadiaMulderS3074145.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (291kB)

Abstract

Suïcidaliteit onder jongeren is een groeiend maatschappelijk probleem. Hoewel preventie en behandeling steeds meer aandacht krijgen, is er nog weinig bekend over het herstelproces, met name bij jongeren die opgroeien met een ouder met psychische problemen of verslavingsproblematiek (KOPP/KOV). Deze kwalitatieve studie onderzoekt de rol van sociale steun in het herstel van suïcidaliteit bij jongeren tussen de 16 en 22 jaar, met een vergelijking tussen jongeren met en zonder een KOPP/KOV-achtergrond. De data zijn verzameld via zes semigestructureerde interviews en thematisch geanalyseerd om patronen te identificeren in hoe jongeren sociale steun ervaren, welke bronnen zij als helpend of belemmerend beschouwen, en hoe deze ervaringen tussen de groepen verschillen. De resultaten laten zien dat sociale steun door alle deelnemers als belangrijk wordt ervaren, maar dat de toegang en beschikbaarheid ervan uiteenloopt. Jongeren zonder KOPP/KOV-achtergrond beschreven ouderlijke steun vaak als vanzelfsprekend en vonden herkenning bij leeftijdsgenoten met soortgelijke ervaringen. Daarentegen gaven KOPP/KOV-jongeren vaker aan dat zij steun buiten het kerngezin zochten, bijvoorbeeld bij partners, grootouders of huisdieren. Hoewel de ervaringen met professionele hulp binnen beide groepen verschilden, kwamen hierin geen duidelijke groepsverschillen naar voren. De studie maakt duidelijk dat de ervaren waarde van steun gedeeld wordt, maar dat de structurele en relationele toegang tot steun vaak verschilt. Dit onderzoek draagt bij aan een beter begrip van het herstelproces na suïcidaliteit bij jongeren en onderstreept het belang van toegankelijke, contextgevoelige ondersteuning. Toekomstig onderzoek zou meer diverse doelgroepen moeten omvatten en ook de perspectieven van steunverleners in kaart moeten brengen, om herstelgerichte zorg beter af te stemmen – vooral voor jongeren die opgroeien in een kwetsbare thuissituatie.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Gijzen, M.W.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 18 Jul 2025 09:50
Last Modified: 18 Jul 2025 09:50
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5632

Actions (login required)

View Item View Item