Seppenwoolde, Imke (2025) Leerkrachtstrategieën ter ondersteuning van vluchtelingenleerlingen: een systematische literatuurreview. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorwerkstukImkeSeppenwooldeS5325412.pdf Download (411kB) | Preview |
Abstract
Onderzoek toont aan dat vluchtelingenkinderen een grotere kans hebben op psychosociale uitdagingen. Bovendien heeft onderzoek aangetoond dat vluchtelingenkinderen het onderwijs vaak binnenkomen met tekorten op het gebied van taal, sociaal-emotioneel functioneren en onderwijservaringen. Het is daarom belangrijk om goed te kunnen inspelen op de behoeften van deze kinderen. Onderzoek laat zien dat leraren uitdagingen ervaren bij het werken met vluchtelingenkinderen, zoals een beperkte uitwisseling van relevante achtergrondinformatie door ouders, onzekerheid over sensitief lesgeven en het doorverwijzen van leerlingen voor gespecialiseerd onderwijs. Daarnaast ervaren leerkrachten een taalbarrière en culturele verschillen met leerlingen en ouders. Vaak zijn er geen duidelijke onderwijsprogramma’s voor het werken met vluchtelingenkinderen. Hierdoor zijn leraren afhankelijk van hun eigen vaardigheden en ervaringen. Dit systematische literatuuronderzoek biedt daarom een duidelijk overzicht van strategieën die docenten gebruiken om de schoolprestaties van leerlingen met een vluchtelingenachtergrond te ondersteunen. De gebruikte literatuur is via ERIC en PsycINFO gevonden door brede combinaties van zoekwoorden te gebruiken die verschillende synoniemen met betrekking tot vluchtelingenleerlingen, leerkrachtstrategieën en schoolprestaties omvatten. De resultaten geven verschillende leerkrachtstrategieën weer en worden geïnterpreteerd met aandacht voor zowel inhoudelijke als methodologische beperkingen. Daarnaast worden suggesties voor toekomstig onderzoek en de implicaties van de studie besproken.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Kostons, D.D.N.M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 18 Jul 2025 09:50 |
Last Modified: | 18 Jul 2025 09:50 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5633 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |