Javascript must be enabled for the correct page display

Taal en Integratie: Een Systematische Review naar Factoren die de Taalverwerving van Migranten Beïnvloeden

Bustin, Elke (2025) Taal en Integratie: Een Systematische Review naar Factoren die de Taalverwerving van Migranten Beïnvloeden. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
ThesisTaalIntegratieEBustin.pdf

Download (615kB) | Preview

Abstract

Deze studie onderzoekt welke factoren van invloed zijn op de taalverwerving van migranten en hoe deze factoren samenhangen met hun integratie in de Nederlandse samenleving. Het doel is om een volledig overzicht te geven van recent onderzoek naar dit onderwerp. Er is een systematische review uitgevoerd van 25 empirische studies die sinds 2015 zijn gepubliceerd. De studies zijn thematisch geanalyseerd, met de nadruk op individuele, sociale en beleidsmatige factoren die het leren van een tweede taal beïnvloeden en de relatie daarvan met sociale, culturele en economische integratie. De resultaten laten zien dat individuele kenmerken, zoals leeftijd bij migratie, opleidingsniveau, motivatie en psychologische veerkracht, een significante invloed hebben op taalverwerving. Sociale factoren, zoals betekenisvolle interacties met Nederlandstaligen, blijken zowel taalontwikkeling als sociale participatie te versterken. Beleidsfactoren, zoals toegang tot taalcursussen, integratieprogramma’s en erkenning van meertalige achtergronden, spelen eveneens een belangrijke rol. De bevindingen ondersteunen theoretische kaders zoals de Kritieke Periode Hypothese, het L2 Motivational Self System en het concept van cultureel kapitaal. De review benadrukt de wederkerige relatie tussen taalvaardigheid en integratie: taalvaardigheden verbeteren de toegang tot onderwijs, werk en sociale netwerken, terwijl integratiekansen ook de taalontwikkeling bevorderen. Deze studie concludeert dat succesvolle taalverwerving afhankelijk is van een combinatie van persoonlijke eigenschappen, sociale omgeving en institutionele ondersteuning. Aanbevelingen zijn onder andere inclusieve taalbeleid, het verminderen van structurele barrières, en meer op maat gemaakte ondersteuning voor diverse migrantengroepen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Kostons, D.D.N.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Algemene en Gezinspedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 18 Jul 2025 09:53
Last Modified: 18 Jul 2025 09:53
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5635

Actions (login required)

View Item View Item